Je lijf verdient het wel dat je er lief voor bent. We zijn dat niet altijd. De helft van de meisjes vindt zichzelf te dik, terwijl 'maar' 16 procent dat ook werkelijk is, bijvoorbeeld. We geven commentaar op een ander zijn haar, onze benen, haar keuze voor een lange broek. Dat is nergens voor nodig.

Een negatief lichaamsbeeld dempt ons geluk. Onze lichamen mogen er zijn. De variatie aan lichamen mag er zijn. En als dat niet volstaat: ons lichaam verdient onze liefde. Het werkt heel hard voor ons. Niet altijd exact hoe we willen, maar het werkt wel. Het pompt onze broodnodige zuurstof rond, het onttrekt bouwstenen uit de voeding om de organen goed te laten werken, het blijft zelfs aan het werk als we slapen.

Lief zijn voor ons lijf, dat is eigenlijk het minste dat we kunnen doen. En het beste is nog dat het niet eens moeilijk is.

  • Geef je lichaam op tijd en voldoende water

Planten kunnen niet groeien en bloeien zonder water, ons lichaam ook niet. We bestaan grotendeels uit water en we verliezen er een pak via adem en zweet. Een tekort aan vocht geeft ook een hogere kans op hoofdpijn, concentratie en kan je zelfs honger doen krijgen. Eerst water, de rest komt later.

  • Gun je lichaam voldoende rust

Yep, chillen mag. Chillen moét, zelfs. Gas terugnemen, tot rust komen, ontspannen: het heeft gouden gevolgen voor ons hart, onze spieren, onze hormonen en zelfs de hersenen. Beter nog dan enkel rust is slaap. Voldoende en kwalitatieve slaap, en je kan de wereld aan.

  • Laat je lichaam bewegen

Tegenstrijdig? Nope. Lichamen hebben zeker rust nodig, vooral om de gevolgen van stress weg te werken en nieuwe informatie te kunnen opslaan. Maar enkel rust, dat is erover. Bewegen is ook nodig: om de spieren te trainen, om calorieën te verbranden, om veel bloed (en dus veel zuurstof) overal in het lichaam rond te pompen. Dat moet daarom geen strak sportschema zijn, dagdagelijkse gewoontes kunnen volstaan. Iets verder parkeren, een halte vroeger uitstappen, altijd voor de trap kiezen: het zijn maar enkele manieren.

  • Versterk je lichaam

Je lichaam versterken kan letterlijk door te trainen. Maar daarvoor moeten de bouwstenen van je lichaam ook sterk zijn. Dat kan door voldoende vers fruit en groenten, volle granen en magere eiwitten op het programma te zetten. En zeiden we al water drinken?

  • Stop de vergelijking met de norm

We kunnen niet allemaal hetzelfde lichaam hebben, en we kunnen al zeker niet allemaal voldoen aan het onbereikbare schoonheidsideaal. Het zou namelijk geen ideaal zijn, als iedereen het kon zijn. Vergelijking doet je altijd slechter uitkomen, wat je negatief doet denken over je lichaam.

Stop! Dat verdient je lichaam toch niet!

> Als je kind een eetstoornis heeft: wat kan je doen als ouder?

  • Verzorg je lichaam

Alles wat ons dierbaar is, verzorgen we. Dus ook het omhulsel dat ons toelaat te zijn, te bewegen, te zien, te denken en te beslissen. Verzorg je lichaam. Niet (enkel) uiterlijk, maar ook kwaaltjes en gezondheidsproblemen. Dit negeren kan tot grotere problemen in de toekomst leiden. Niet alle veranderingen of genezingen gaan snel of voorspoedig. Probeer vooral dan de vooruitgang voor ogen te houden: elke kleine stap in de goede richting is er één!

  • Smeer bewust

Cosmetica en andere verzorgingsproducten helpen ons om ons te verzoenen met ons lichaam. We kunnen een troef in de verf zetten of een foutje verdoezelen. Maar veel van deze producten bevatten stoffen die helemaal niet lief zijn voor ons lichaam. Ze heten hormoonverstoorders en kunnen onze hormoonhuishouding behoorlijk in de war brengen.  Beperk het gebruik tot speciale gelegenheden, behalve als het gaat over zonnecrème. Hoewel deze ook schadelijke stoffen bevat, is huidkanker een nog veel groter kwaad.

> Meer over hormoonverstoorders in ons dossier.

  • Trek naar buiten

Zonlicht is nodig voor de aanmaak van vitamine D, maar ook om onze innerlijke klok beter te doen werken. De buitenlucht doet goed – al is het effect merkbaar groter in groene gebieden dan bij de ochtendwandeling naar kantoor langs een drukke weg. Plan af en toe een flinke wandeling in de natuur voor het rustgevende effect van groen.

  • Doe dingen die je graag doet

Enkel doen wat je graag doet, is een luxe. Redelijk onrealistisch dus. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet naar moet streven af en toe iets in te plannen voor jou. Iets waar je blij van wordt, dat de batterijen oplaadt, dat je kracht of energie geeft.

  • Lach meer

Lachen doet wonderlijke dingen met je lichaam én geest. Er komen endorfines vrij, die je een blij en gelukzalig gevoel geven. Grappig genoeg werkt dit ook als je jezelf doét lachen.

Al deze dingen maken ons lijf sterker en gezonder, omdat we er goed voor zorgen.

> LEES OOK: Hoe we praten over ons lichaam heeft een invloed op onze kinderen

> LEES OOK: Charlotte over haar strijd tegen anorexia

Waarom ‘Lief voor mijn lijf’?

Gezonde keuzes gaan over meer dan alleen fruit kiezen en snoep laten liggen. Het gaat ook over mentale gezondheid (wat is goed voor jou, wat brengt je rust), en over hoe je over je lichaam denkt. Gezonde keuzes maken helpt je lief zijn voor je lijf. En dat moet. Drie keer meer meisjes dénken dat ze te dik zijn dan er werkelijk te veel wegen, de ontevredenheid groeit met elke extra gephotoshopt model voor onze neus. Dat is niet nodig: lichamen zijn er in alle vormen en maten, en dat is oké.

De Gezinsbond steunt Lief voor mijn lijf. Een gezonde geest in een gezond lichaam, waarbij gezond geen synoniem is voor slank en strak.

Meer info op gezinsbond.be/liefvoormijnlijf.

Meer artikels via onze Facebookpagina. Wil je weten waarvoor de Gezinsbond ijvert? Volg ons via Twitter.

Tags: , , ,