Om de examentijd door te worstelen, kunnen kinderen alle hulp gebruiken die ze kunnen krijgen. En ja, voor de digitale generatie, horen daar ook apps bij.

Apps die helpen bij het studeren? Dat zou tegenstrijdig kunnen zijn: weer een reden om de smartphone boven te halen, nog momenten dat de gsm gebruikt wordt, meer tijd die aan een scherm wordt besteed. Maar de juiste apps kunnen net helpen om de afleiding en verleiding van de smartphone tot een minimum te beperken en de focus op studeren te vergroten.

Een, twee, drie… focus

Zo zijn er apps die alle notificaties blokkeren: niet meer prutsen aan de instellingen of met het geluid dus. Ga op zoek naar apps met ‘focus’ of ‘time management’ in de titel. Study bunny (Play store) of Flip (App store), Forest: stay focused (Play store/ App store) zijn maar enkele van de voorbeelden.

Voor kinderen die studeren met muziek (vanop hun smartphone) is er Study: die reduceert alle andere geluiden. Ook hier geldt dat alle andere notificaties moeten uitgeschakeld worden om afleiding (en verleiding) tot een minimum te beperken. (Android/Apple)

–> Last van uitstelgedrag? Tips voor ouders én tieners

De tijd gaat snel…

Altijd tijd te kort? Of geen idee hoe tijd goed in te delen? Tijdstrackers en productiviteitsmeters kunnen zicht brengen op hoeveel tijd er besteed wordt aan een vak (en hoeveel er nog overschiet). Toggl (App store) of Smarter time (Play Store) zijn enkele voorbeelden.

Let er wel op dat de app niet té veel kan, anders gaat er meer tijd op aan het instellen van taken. Wie enkel ‘blokken’ tijd wil afbakenen, kiest beter voor een simpele timer (Time Tracker in de Play Store of Production Time Study in de App store) – of een simpele kookwekker.

De techniek van de tomaat

Een bekende techniek om geconcentreerder te werken en studeren is de Pomodoro-techniek. 25 minuten geconcentreerd doorwerken en dan vijf minuten pauze. Tijdens die 25 minuten mag je niets anders doen, niet onderbreken maar ook niet cumuleren. Ook daarvoor bestaan apps voor Android-telefoons en iPhones.

Gezonde student

Ook belangrijk: voldoende water drinken en blijven bewegen. Water-apps (Android/Apple) of seven minute work out helpen je (tiener) daarbij (Android/Apple). Eerder nood aan rust? Meditatie en yoga-apps zijn er ook!

Te veel smartphone tijdens de examens is niet goed: hoe meer smartphone, hoe minder punten. Slim omgaan met die slimme telefoon dus! Tips nodig? Die vind je hier.

 

En voor die ontspanningsmomenten op de smartphone, hebben wij wel wat lekkers voor je in petto.
Blijf op de hoogte van wat de Gezinsbond organiseert, doet en welke standpunten we innemen, door ons te volgens via Facebook of Twitter. Of schrijf je in op onze nieuwsbrief.
Lid worden is ook altijd een goed idee. Dat kan via deze link.

 

 

 

 

 

Tags: , ,