Bekkengordelpijn betekent pijn bij sommige bewegingen, zowel vanuit rusttoestand (startpijn), als bij uithouding (langdurig staan, zitten of lopen). Platte rust is belangrijk maar (rustig) blijven bewegen ook. Een goed evenwicht tussen beweging en platte rust is belangrijk.

Maar hoe kan je blijven bewegen bij pijn aan het bekken? Welke bewegingen zijn aan te raden en welke net te vermijden?

1. Verdeel je gewicht

Vermijd leunen op één been en verdeel je gewicht over de beide benen. Je voeten plaats je licht naar buiten gedraaid.

2. Geen gekruiste benen

Niet op een stoel en niet op de grond. Volg je als zwangere vrouw nog yoga, probeer dan een les gericht op zwangere vrouwen te vinden. De yogi weet dan waarmee rekening te houden en kan alternatieve houdingen voorstellen.

3. Rustig op de trap

Gebruik de leuning als steun en stap vooral niet te snel. Bij ernstige pijn is het aan te raden trappen zoveel mogelijk te vermijden, bijvoorbeeld door een roltrap of lift te nemen of je partner en/of huishoudhulp om hulp te vragen

4. Let op met autorijden

Bruuske (rem-)bewegingen kunnen pijnlijk zijn. Hou afstand en rij niet te snel: zo heb je meer tijd om te anticiperen. Ook in- en uit de wagen stappen, kan pijnlijk zijn. Leg een plastiek zak of ander glad materiaal voor op de autostoel zodat de draaibeweging makkelijker wordt.

5. Vermijd draaibewegingen

Zeker plotse draaibewegingen zijn uit den boze: de losse banden en spieren kunnen dit gewoonweg niet opvangen.

6. Stap niet té traag

Slenteren is meer belastend dan rustig wandelen.

Bewegen met bekkenpijn is nodig, maar het is ook belangrijk regelmatig te rusten. De rustpauzes zijn liefst kort en in platte rust. Zitten is net belastend.

> Ook slapen met bekkenpijn kan een uitdaging zijn. Met deze vijf tips zou dat beter moeten lukken

Naar de dokter

De pijn en fysieke beperkingen die je ervaart kunnen leiden tot verkeerde houdingen en bewegingen. Raadpleeg tijdig je arts of vroedvrouw. Zij kunnen je doorverwijzen naar aangepaste kinesitherapie, waar je advies over je houding en beweging kan krijgen en oefentherapie kan aangeboden worden.

Hoe ontstaat die bekkengordelpijn?

De echte oorzaak van bekkenpijn is niet volledig gekend. Wel weet men dat de spieren in het bekken en de rug en/of buik, de soepelere gewrichten en gewrichtsbanden (ligamenten) niet meer voldoende kunnen ondersteunen. Dat soepeler worden gebeurt onder invloed van hormonen (o.a. relaxine) en is een natuurlijk én nodig proces: het maakt dat de delen van het bekken uit elkaar bewegen, zodat je baby kan passeren tijdens de bevalling. De onvoldoende werking van de spieren is weliswaar geen natuurlijk proces aangezien niet alle zwangere vrouwen bekkengordelpijn hebben.

zwanger in verwachting gratisVolg onze Facebookpagina voor meer nieuws. Ben je nog geen lid van De Gezinsbond? Ontdek dan hier alle voordelen en sluit je aan.

 

TIP: Ken je Brieven aan Jonge Ouders al? Dit gratis tijdschrift begint vanaf de zwangerschap en volgt de evolutie van het kind tot de instapklas. Vraag het aan via dit formulier.

Tags: , , ,