Rust roest, ook tijdens een zwangerschap. Toch staan veel vrouwen weigerachtig tegenover bewegen met een baby in de buik. ‘Toekomstige mama’s zijn vaak bang om hun baby schade te berokkenen door te bewegen tijdens hun zwangerschap’, zegt kinesitherapeute en sportexperte Lien Matthijs. ‘Het tegendeel is waar: zowel voor moeder als kind heeft rustig sporten heel wat voordelen.’

Bewegen tijdens de zwangerschap

‘Een zwangerschap is een serieuze verandering, zowel fysiek en mentaal als sociaal’, vertelt Lien Matthijs. ‘Zeker bij een eerste zwangerschap ervaren vrouwen de lichamelijke veranderingen als heel heftig.

Mentaal hebben ze dan soms niet de ruimte om nog aan sporten te denken, ook al zorgt bewegen net voor mentale rust. Sport kan een uitlaatklep zijn tijdens de spannende periode die aan de geboorte van een kindje voorafgaat, maar ook daarna.’

Tegelijk zijn veel vrouwen bang om hun kindje schade te berokkenen door de schokken die sport met zich mee kan brengen. ‘Die angst is ongegrond: tenzij bij heel extreme sporten – maar die worden sowieso afgeraden tijdens een zwangerschap – is een baby voldoende beschermd door het vruchtwater. Dat is een natuurlijke schokdemper, waardoor een baby niet door elkaar geschud wordt als de mama aan het sporten of bewegen gaat.’

LEES OOK > 5x sport voor zwangere vrouwen

Minder zwangerschapskwaaltjes, vlottere bevalling

Net als voor niet-zwangere vrouwen heeft een actieve levensstijl ook voor toekomstige mama’s heel wat voordelen. ‘Wie regelmatig beweegt, kan minder last hebben van zwangerschapskwaaltjes zoals rugpijn of bekkenbodemklachten. Ook bij zwangerschapsdiabetes wordt bewegen aanbevolen.’

Hoe vlotter een vrouw kan bewegen tijdens haar zwangerschap, hoe vlotter bovendien de bevalling kan verlopen. ‘Ik vergelijk een zwangerschap graag met een sportprestatie. Eigenlijk zou je negen maanden lang moeten “trainen” om die ultieme krachtprestatie – de bevalling – neer te zetten.

‘Wie regelmatig beweegt, heeft minder last van zwangerschapskwaaltjes zoals rugpijn of bekkenbodemklachten’

Het is logisch dat wie bepaalde spieren regelmatig traint door een actieve levensstijl, lichamelijk sterker staat om te bevallen en meer vertrouwen heeft in haar lichaam.

Ook na de bevalling heeft die lichamelijke voorbereiding effect: zowel vrouwen die natuurlijk als met een keizersnede bevallen zijn, herstellen sneller.’

LEES OOK > Beweegtips voor zwangere vrouwen met pijn aan het bekken

Lichaam als leidraad

Maar hoe behoud je een actieve levensstijl als je zwanger bent? En wat met zwangere vrouwen die op voorhand nooit sportten? ‘De maanden van een zwangerschap zijn sowieso niet het moment om een nieuwe sport uit te proberen.

Vrouwen die voordien weinig actief waren, houden het het best laagdrempelig. Dagelijks zouden we zo’n twintig tot dertig minuten moeten bewegen. Een blokje om wandelen hoort daar ook bij. Wie voor haar zwangerschap regelmatig sportte, kan dat gerust voortzetten tijdens de draagperiode.

Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren en om je sportieve ambities af te stemmen op je gewoontes van voor je zwangerschap. En volg bij een gecompliceerde zwangerschap altijd het advies van je arts op.’

LEES OOK > Zwanger? Vraag ons gratis zwangerschapsnummer aan!

Valkuilen en voordelen

‘Er wordt veel gespeculeerd over de effecten van bewegen tijdens een zwangerschap op de baby’, gaat Lien verder.

‘Belangrijk om voor ogen te houden is dat het tijdens een zwangerschap niet de bedoeling is om tegen je limieten aan te werken. Daardoor kan je lichaamstemperatuur stijgen, waardoor de doorbloeding naar de placenta beperkt wordt.

Dat is handig om te weten, maar komt eigenlijk zelden voor. Enkel bij bikram yoga of een saunabezoek stijgt je lichaamstemperatuur zo hard.

Een ander, positief punt, is dat een baby zijn of haar mama voelt bewegen. Niet in die mate dat je zoon of dochter schokken voelt, wel omdat een baby voordelen ondervindt van de prikkels die hij of zij in de buik ontvangt.

Net zoals vele toekomstige ouders tegen de zwangere buik praten om hun baby te laten kennismaken met het leven buiten de baarmoeder, kan sport daar ook bij helpen. Alle soorten prikkels stimuleren de ontwikkeling van de baby.’

LEES OOK > Terug fit na de bevalling

Samen actief met Familie Fit

Op zoek naar inspiratie om samen met je gezin actief te blijven en te bewegen? Dan ben je bij Familie Fit aan het juiste adres! Op familiefit.be vind je beweegtips en sportieve uitdagingen waar je, samen met je gezin, thuis mee aan de slag kan.

Dit artikel verscheen in januari 2021 in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook via FacebookTwitter en Instagram.

Gepubliceerd op: 01/03/2021

Tags: , , ,