Gezond en gevarieerd eten is een must voor moeder én foetus. Het houdt de mama in prima conditie en bezorgt de baby alle noodzakelijke voedingsstoffen. Maar over eten tijdens de zwangerschap doen heel wat indianenverhalen de ronde. Wat mag/moet wel en wat mag/moet niet?

WEL

1. Een groen tussendoortje

Met groenten en fruit zit je altijd goed. Fruit zijn een perfect tussendoortje en zoveel gezonder dan die zoete koek. Bovendien leveren noten bijvoorbeeld heel wat calcium, avocado’s goede vetten, sinaasappels vitamine C, enzovoort.

Alle groenten en fruit wel héél grondig wassen! Daardoor verminder je sowieso het aantal bacteriën. Als je twijfelt of de rauwkost die je voorgeschoteld krijgt, goed gewassen is, eet je er beter niet van.

2. Een supplement foliumzuur

Foliumzuur of vitamine B11 zorgt voor bloedaanmaak en verkleint de kans op een baby met een open ruggetje. Je neemt dit foliumzuur (0,4 mg/dag) van zodra je stopt met anticonceptie tot de twaalfde week van je zwangerschap. Weet je pas laat dat je zwanger bent? Begin dan zodra je het weet!

3. Ijzerrijke voeding

Voldoende ijzer is nodig voor de vorming van het bloed van je baby. Om bloedarmoede te voorkomen, kies je best voor volle graanproducten, peulvruchten en (groene) groenten. Eet ook regelmatig verse (citrus-)vruchten: vitamine C vergemakkelijkt de opname van ijzer. Raadpleeg hier een lijst van ijzerrijke voeding.

4. Calciumrijke voeding

Calcium (‘kalk’) is cruciaal voor de op¬bouw van het beendergestel van je baby. Dit kan je lichaam halen uit zuivelproducten zoals (chocolade-)melk of karnemelk, pap, pudding, kaas of yoghurt. Wil je liever plantaardige calciumbronnen? Zet dan broccoli en allerlei soorten bonen en noten op het menu. Bekijk de volledige lijst op melkmoetniet.be.

5. Ontbijt

Ga voor een gevarieerd ontbijt. Wissel bruin brood ook eens af met muesli of havermout. Vergeet het (gewassen) fruit niet! Ook wie misselijk is, eet best iéts. Een (halve) cracker voor het slapengaan of opstaan, kan helpen de misselijkheid te verminderen.

NIET

6. (Te veel) vitamine A & D

Te veel vitamines nemen kan schadelijk zijn voor je baby. Vooral vitamines A en D (in boter, margarine, orgaanvlees en sommige medicijnen) mogen maar in beperkte mate. Extra vitamines en voedingssupplementen gebruik je dus enkel na overleg met je arts of vroedvrouw!

7. Rauw vlees, rauwe vis of melk

Rauw of onvoldoende doorbakken vlees (filet américain, rosbief, steak saignant…), rau we vis (sushi), rauwe schelp- of schaaldieren, koudgerookte vis (zalm, haring) en bereidingen met rauwe eieren (eigenbereide chocolademousse, tiramisu, mayonaise …) liever niet op het menu.

Zachte kazen eten die gemaakt zijn met rauwe melk, zoals mozarella, brie en camembert. Kijk bij voorverpakte kazen op het etiket. Staat er ‘au lait cru’, dan laat je ze links liggen. Staat er ‘au lait pasteurisé’, dan is de kaas veilig. Want door pasteurisatie worden alle ziekmakende bacteriën gedood.

Rauwe groenten zijn géén probleem, als ze voldoende gewassen worden.

8. (Te veel) Zoet

Zwangere vrouwen hebben een niet te stillen drang naar zoet. Geef er niet – altijd – aan toe. Vervang frisdrank door water, snoep door fruit.

9. Ongewassen

Was steeds je handen voor je gaat eten en voor je de maaltijd klaarmaakt. Hetzelfde nadat je groenten, fruit, rauw vlees en dieren hebt aangeraakt, én uiteraard wanneer je naar het toilet bent geweest. Zorg ook voor hygiëne in de keuken tijdens het koken. Voedselvergiftiging wordt veroorzaakt door bacteriën die schadelijk kunnen zijn voor je kindje.

10. Te weinig of te veel eten

Een vermageringsdieet volgen is compleet uit den boze als je zwanger bent omdat je dan niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar er is meer: bij een vermageringsdieet wordt er lichaamsvet verbrand. Daardoor komen er afvalstoffen in je bloed terecht die schadelijk kunnen zijn voor de baby.

Eten voor twee hoeft evenmin. Dubbele porties veroorzaken overgewicht, wat aanleiding kan geven tot verwikkelingen als hoge bloeddruk, zwangerschapsdiabetes en complicaties bij de bevalling.

Goed om te weten

De meeste vrouwen die gezond en gevarieerd eten, komen tijdens hun zwangerschap zo’n 10 tot 15 kg aan. Arts en/of vroedvrouw houden je gewichtstoename mee in ’t oog.

Dit artikel is een herwerking van een stuk uit het verwachtingsnummer (zwangerschapsnummer) van Brieven aan Jonge Ouders. Ben je zwanger? Dan kan je hier het gratis zwangerschapsnummer van ‘Brieven aan Jonge Ouders’ aanvragen. Boordevol herkenbare verhalen, tips en boeiende weetjes.

Meer volgen over de zwangerschap kan via onze Facebookpagina.

Wil je verder over de ontwikkeling van je kind op de hoogte gehouden worden dan is het zeker interessant om lid te worden van De Gezinsbond. Klik hier en ontdek alle voordelen.

Gepubliceerd op: 31/01/2020

Tags: , , , ,