Zwanger en pijn aan het bekken? Je bent niet de enige: ongeveer 1 op 5 zwangere vrouwen heeft er last van. Toch is het niet enkel een ‘zwangerschapskwaaltje’. Ook niet-zwangere vrouwen én mannen kunnen lijden aan bekkengordelpijn.

Ervaar je fysieke beperkingen en heb je pijn in het bekken en/of onderrug, dan heb je mogelijks bekkengordelpijn. De beter gekende term voor bekkengordelpijn is ‘bekkeninstabiliteit’.

Bekkeninstabiliteit is eigenlijk een specifieke vorm van bekkengordelpijn en kan pas officieel vastgesteld kan worden met een röntgenonderzoek na de bevalling.

Oorzaak van bekkenpijn

De hormonale veranderingen in een zwanger lichaam maken de ligamenten in het bekken soepeler en rekbaarder. Zo wordt plaats gemaakt om het kind te laten passeren tijdens de bevalling. Het natuurlijk gevolg is dat de spanning in de bekkenbanden vermindert.

Als de spieren van je bekken en rug en/of buik die slappere banden niet (goed) opvangen, dan kan pijn ontstaan bij beweging. Deze pijn kan beginnen vanaf de derde maand zwangerschap.

LEES OOK > 5 tips om te kunnen slapen met bekkenpijn

Symptomen

Bekkengordelpijn is te herkennen door de aanhoudende pijn. Zowel het bekken, de lage rug, de stuit, de liezen als de bovenbenen kunnen pijn doen. Typisch is dat bepaalde bewegingen geen klachten geven, en andere altijd. Vooral opstaan, traplopen, omdraaien in bed of (lang) staan, zitten of wandelen zorgt voor problemen.

De pijn verschilt van vrouw tot vrouw: zeurend en constant of scherp en branderig, lokaal of uitstralend. Door dat lossere bekken en die onaangepaste spieren, vertonen vrouwen met bekkengordelpijn ook vaak die typische ‘waggelgang’.

Doen bij pijn aan het bekken

  • Neem contact op met een arts of vroedvrouw. Zij kunnen je doorverwijzen naar aangepaste hulp, zoals een gespecialiseerde kinesitherapeut die je oefeningen, een goede houding en bewegingen zal aanleren.
  • Neem regelmatig korte platte rust om overbelasting en hevige pijn te vermijden. Zitten of halfzitten (zoals in de zetel) is net belastend. Schakel indien nodig huishoudhulp of kraamhulp in.
  • Blijf (rustig) bewegen zonder te compenseren (of zonder jezelf te overbelasten). Vermijd plotse (draai-)bewegingen en slenteren.
  • Kies voor gemakkelijke schoenen.
  • Zoek voor jezelf een goede slaaphouding: gebruik eventueel een borstvoedingskussen om tegen je rug te leggen of tussen de knieën bij zijlig, of onder de knieën bij ruglig.
  • Sta ‘symmetrisch‘: verdeel je gewicht over de twee benen.
  • Zit met de twee voeten plat op de grond. Vermijd gekruiste benen en kleermakerszit.
  • Ontspan! Angst verkrampt de spieren, wat het nog erger kan maken.

LEES OOK > Beweegtips voor zwangere vrouwen met pijn aan het bekken

Tijdens de bevalling

Bekkenpijn kan ook tijdens de bevalling nog opspelen, en bij het persen. Bespreek dit duidelijk met de gynaecoloog en vroedvrouw.

Na de bevalling

Bekkengordelpijn en bekkeninstabiliteit verdwijnen meestal niet op magische wijze direct na de bevalling. Dit kan nog enkele weken of langer aanhouden. Bij blijvende pijn, neem je best opnieuw contact op met je huisarts, die je kan doorverwijzen naar een revalidatie-arts.

Met een baby in huis ziet je leven er een pak anders uit. Daarom krijg je als jonge ouder gratis ‘Brieven aan Jonge Ouders’, een tijdschrift van de Gezinsbond boordevol herkenbare verhalen en boeiende weetjes. Ook kan je je inschrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief die perfect de leeftijd van je kindje volgt. Schrijf je hier snel in!

Gepubliceerd op: 11/03/2019, laatste update op: 06/08/2021

Tags: , ,