Selecteren en organiseren zijn de twee grote fasen bij het opruimen. En wel in die volgorde. ‘Weersta aan de verleiding om al meteen leuke opbergbakken en -rekjes te kopen’, zegt opruimcoach Nele Colle. ‘Eerst moet je selecteren wat je wil houden en de rest wegdoen. Pas daarna ga je wat je overhoudt ordelijk en aantrekkelijk organiseren.’ Weet je niet waar te beginnen? Wij helpen je een handje.

1 Selecteren doe je zo

  •  Zet kleine, haalbare stappen. Pak niet de hele garage ineens aan, maar één kast of lade. Trek er niet je hele verlengde weekend voor uit, enkele uren per keer volstaan. Kiezen en wegdoen is vermoeiend, wie te snel wil gaan, houdt het niet vol. Kleine successen en de tijd nemen om daarvan te genieten werken motiverend.
  • Stel je bij elke kamer of lade de vraag: waar dient deze voor? Spullen die daar niet thuishoren gaan in een voorlopige doos voor een latere fase. Wat wel in deze kamer of kast hoort, wordt bijeengebracht van waar het zich ook in huis bevindt. Zo zie je wat je allemaal hebt en hoeveel dat is. Verdeel het over drie stapels: houden, wegdoen en twijfelgevallen. Bekijk de twijfelgevallen nog eens eerlijk (Waarom houd ik het? Zal ik het nog gebruiken, dragen?) Zo kan er wellicht nog een en ander weg. Twijfel je te lang, hou het voorlopig nog bij. Later kan er wellicht nog meer weg.
  • Wat je houdt, wordt in categorieën opgedeeld en geordend. In deze fase kunnen opbergsystemen helpen om spullen overzichtelijk op te bergen.
  • Geniet van het resultaat.
  • Na wat rust pak je een volgende kast of lade aan.

LEES OOK > Nele Colle, opruimcoach: ‘Ontspullen brengt ruimte in je huis, hoofd en leven’

2 Opruimtips

  • Wees mild. Als je te veel twijfelt of iets weg mag, houd het dan nog. Opruimen gaat beter naarmate je vordert. Misschien kan je het later wel loslaten. Als je nu te drastisch te werk gaat, krijg je misschien spijt en is de bereidheid om verder op te ruimen weg.
  • Test of je iets nog wel gebruikt. Leg bijvoorbeeld keukengerei in een doos. Wat je gebruikt, neem je eruit. Kijk na pakweg een maand wat in de doos achterblijft en beslis dan wat weg mag. Ook kleren waarover je twijfelt, kan je in een doos of zak stoppen met een deadline. Niet gemist? Dan mogen ze weg.
  • Doe de stapel ‘mag weg’ ook echt weg. Laat die niet in zakken of dozen staan.
  • Geef bij het ordenen alles een vaste en duidelijke plaats. Markeer die plekken met een label zodat jij en je huisgenoten meteen weten waar ze iets moeten terugleggen.
  • Gebruik bakjes om overzichtelijk te ordenen. Bakjes helpen ook begrenzen. Is de doos met een variatie aan theesoorten vol? Dan komen er voorlopig geen nieuwe bij tot de voorraad wat geslonken is.
  • Geef jezelf en je huisgenoten tijd om de nieuwe ordening gewoon te worden. Kap er niet meteen mee als je in het begin af en toe de verkeerde lade opentrekt. Het duurt gemiddeld 66 dagen om je een nieuwe gewoonte eigen te maken. Misschien moet je de ordening later wat bijsturen, maar doe dat niet te snel.

3 Beperk nieuwe spullen

  • Koop alleen nog wat je nodig hebt. Maak lijstjes voor boodschappen en houd je daaraan. Laat overbodige spullen niet opnieuw bezit nemen van je huis.
  • Hanteer de regel: iets nieuws erin, iets anders eruit. Bijvoorbeeld als je kleren koopt.
  • Motiveer en inspireer je huisgenoten door je voorbeeld, maar doe niets weg dat van hen is. Die keuzes moeten ze zelf maken. Anders wek je alleen maar weerstand op.
  • Laat de kinderen bijvoorbeeld al hun knuffels verzamelen, zodat ze zien hoeveel ze er hebben en welke ze nooit bekijken. Laat ze er tien kiezen om te houden en doe de rest weg. Spreek af dat een nieuwe knuffel betekent dat er een andere weg moet.
  • Zeg ‘neen’ tegen gratis gadgets en acties. Leer ook kinderen beseffen dat het vaak rommel is.
  • Vraag gasten om geen fysieke cadeaus te geven maar belevingsgeschenken: een avondje op de kinderen passen, een etentje… Ook voor verjaardagsfeestjes van de kinderen: een uitnodiging om te komen spelen, een dagje mee naar zee… Het zijn leuke cadeaus en ze komen niet na een week bij de berg speelgoed terecht. Zelf zulke cadeaus geven werkt inspirerend als anderen jou iets willen geven.
  • Hang een ‘neen’-sticker op je brievenbus. Schrijf je in op www.robinsonlist.be om geen ongewenste reclame meer te ontvangen. Zo verminder je de stapel papier op je salontafel en voor de papierophaling én je komt minder in de verleiding om te kopen wat je niet nodig hebt.

4 Mag weg! Waarnaartoe?

Spullen naar de zolder of kelder verhuizen is niet opruimen. Doe ze echt weg. Met sommige spullen kan je misschien vrienden of familie een plezier doen. Maar pas op dat je anderen niet opzadelt met overbodige zaken en met de last van het opruimen. Laat weggeven geen manier zijn om elders bijkomende opslagruimte te creëren.

LEES OOK > Waarnaartoe met oude spullen?

Dit artikel verscheen in maart 2020 in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook op Facebook, Twitter en Instagram.

 

Gepubliceerd op: 18/03/2020, laatste update op: 27/03/2020