Een nieuw schooljaar, een nieuwe hoop huiswerk! Tijd voor verse invulblaadjes en boeiende boekopdrachten! Tijd om powerpoints, papers en wiskundetaken te maken! Voel je bij het vooruitzicht alleen al hoe de stress de kop opsteekt? Je bent zeker niet alleen. De meeste ouders verzamelen flink wat grijze haren tijdens de schooljaren van hun kroost. Maar hoever ga je in het helpen bij huiswerk? Zit je er met een loep bovenop of laat je het liever los? We vragen het aan een aantal (groot)ouders én aan een duo van experten.
Bron van stress
Geoff (41), papa van Emilio (13): Onze zoon heeft net het eerste middelbaar afgerond. Eerlijk: zijn huistaken en lessen waren voor mij een bron van stress. Omdat hij door de bomen het bos niet zag, overliep ik elke dag zijn agenda met hem. Ik maakte studieplanningen, hielp hem powerpoints maken, printte steekkaarten voor zijn Latijnse woordjes …
Eigenlijk vond ik zelf dat hij te vaak een beroep deed op mij, maar zonder mijn hulp zou het hem niet gelukt zijn. Ik was echt blij toen het schooljaar erop zat; Ik had mijn vakantie dubbel en dik verdiend! (lacht)
LEES OOK > Helpen bij huiswerk: tips voor ouders van de experts
Zes maal soep
Kristina (35), mama van Marie (10) en Emma (8): Ik kom ’s avonds pas rond zeven uur thuis van mijn werk. Dan vraag ik de meisjes hoe het was op school en of ze hun huiswerk hebben gemaakt, maar daar blijft het bij. Mijn lief is eerder thuis dan ik. Hij kijkt wel samen met de meisjes wat er in hun agenda staat en hij zorgt er ook voor dat ze effectief in gang schieten.
‘Laat hen gerust eens met hun hoofd tegen de muur lopen’ – Bert Van Poucke (psycholoog bij Vrij CLB Meetjesland)
Emma heeft problemen met lezen, dus we proberen elke dag met haar een paar minuutjes te oefenen. Voor de rest stoppen we niet veel tijd in het helpen bij huiswerk. Oké, buiten de maaltafels dan, maar die doen we letterlijk tussen de soep en de patatten. Volgens ons komt het erop aan dat de meisjes beetje bij beetje zelfstandig leren werken. Daar zullen ze later meer aan hebben dan aan ouders die altijd naast hen zitten terwijl zij hun huiswerk maken.
Samenwerkende moeders
Marianne (37), mama van Noor (11): Mijn dochter gaat nu naar het zesde leerjaar. Ze zit op een school waar vrij veel taken gegeven worden, en regelmatig staan er ook grote toetsen op het programma.
Ik heb aan de schoolpoort een paar mama’s leren kennen die net als ik heel erg betrokken zijn bij de schoolcarrière van hun kroost, en met hen heb ik nu een soort ‘samenwerkende vennootschap’. Wanneer de kinderen een grote toets hebben voor de les wereldoriëntatie, spreken we via whatsapp af wie van de mama’s een samenvatting maakt van de leerstof en wie er voor een oefentoetsje zorgt. Een handig systeem waarvan onze kinderen de vruchten plukken!
DIY
Steven (43): Mijn ouders hebben mij nooit geholpen bij mijn huiswerk. Ze waren daar zelfs zeer categoriek in. Mijn vader werkte in de bib, maar als ik een bepaald boek nodig had, moest ik maar langskomen en het zelf regelen. ‘Andere kinderen moeten dat ook zelf doen!’
Hij heeft mij wel geleerd om efficiënt te studeren: ‘Ga niet gewoon alles uit het hoofd leren, maar stel jezelf de vragen ‘wat’, ‘waarom’ en ‘hoe’. Als je daar goed kan op antwoorden, beheers je je leerstof.’ Een eenvoudige tip, maar wel een waar ik ontzettend veel aan gehad heb.
Schoonschrift
Eric (69): Mijn vrouw en ik vangen onze zes kleinkinderen regelmatig op na school. Ze krijgen eerst een koek en een drankje, maar daarna moeten ze aan hun huiswerk beginnen. Ze zitten dan allemaal aan de grote tafel en ik blijf in de buurt voor mocht er iets niet lukken. Ik kijk alles na, en als ik een foutje zie, zeg ik: ‘Hier zou je best nog eens over nadenken.’
Netheid en schoonschrift vind ik persoonlijk heel belangrijk, maar ik heb de indruk dat leerkrachten van vandaag daar minder belang aan hechten. Voor de rest heb ik de voorbije jaren héél veel maaltafels gezongen met de kleinkinderen. Op muziek gaat het stukken vlotter, en het is nog plezant ook!
LEES OOK > Alleenstaand en kind met leesachterstand: ‘Huiswerkbegeleiding maakt het verschil’
Wat zeggen de experts?
Pedro De Bruyckere (pedagoog, docent en onderzoeker): Constant naast je kinderen zitten en het van hen overnemen, is sowieso geen goed idee. Daar leren ze niks mee. Meer nog, uit onderzoek is gebleken dat het bij wiskunde zou het zelfs tot méér verwarring leidt.
Als jij het huiswerk van je kinderen maakt, of het van A tot Z corrigeert, zal de leerkracht ook niet kunnen zien hoever je kinderen staan in het leerproces. Op die manier heeft huiswerk niet veel nut. Wat je dan wel kan doen als ouder? Ervoor zorgen dat er een rustige huiswerk-plek is, je kinderen aanmoedigen, een beetje in de buurt blijven én erover waken dat ze effectief aan het werk zijn.
Bert Van Poucke (psycholoog bij Vrij CLB Meetjesland): Vooral bij de overgang naar het middelbaar, wanneer de scores ineens wat lager zijn, weten ouders niet goed wat ze kunnen of mogen doen. Ik zeg dan altijd: ‘Laat hen gerust eens met hun hoofd tegen de muur lopen.’ Eén slecht rapport is echt geen ramp. Ze hebben dan meteen iets bijgeleerd: dat ze ’t de volgende keer anders moeten aanpakken.
Als blijkt dat ze toch wat meer bijsturing nodig hebben, vraag je best hoe ze dit zelf zien: ‘Zullen we samen een studieplanning opstellen? Heb je graag dat ik wat dingen met jou overloop nadat je gestudeerd hebt? Of kan ik je helpen met je studiemethode?’
Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.
Gepubliceerd op: 23/08/2023, laatste update op: 14/12/2023