Ze swipen, klikken, scrollen en scannen. Ze spelen spelletjes, kijken naar filmpjes en ontdekken stap voor stap de digitale wereld. Kinderen brengen van jongs af aan flink wat tijd door voor een scherm, en van hun opvoeders wordt intussen verwacht dat ze het online leven van dat kind bewaken en veilig laten verlopen. Voor heel wat ouders is dit niet zo evident. Ze zien door het digitale bos de bomen niet meer en lopen vaak verloren tussen de apps, de chats en de hashtags. Speciaal voor hen heeft de Gezinsbond een workshop ontwikkeld om de digitale vaardigheden te versterken.

Geen klaslokaal

Ellen Eurlings werkt bij Gezinsbond als projectmedewerker Veilig Online. Zij heeft de workshops bedacht en uitgewerkt, en geeft met plezier wat tekst en uitleg.

Ellen Eurlings: ‘Om de digitale vaardigheden van ouders te versterken en te verbeteren, voorzien we drie workshops van telkens een tweetal uur. Stel je die workshops vooral niet voor als een klas met rijtjes stoelen en banken, en vooraan een bord waar een leerkracht een monoloog afsteekt.’

‘Wanneer mensen op digitaal vlak wat achterop hollen, komen daar heel wat emoties bij kijken. Het valt hen vaak al zwaar om toe te geven dat bepaalde dingen hen niet lukken. Ze schamen zich en voelen ook angst om nieuwe dingen uit te proberen. Daarom werken we in kleine groepjes, we zetten in op vertrouwen en op het groepsgevoel van ‘we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we gaan elkaar helpen.”

‘In de eerste workshop kijken we wat de deelnemers al kennen en kunnen, en gaan we na hoe smartphones gebruikt worden in hun gezinnen. ‘Wat heb jij vandaag al op je gsm gedaan? Wat doe je vaak? Wat vind je moeilijk?’ Vaak komen dan heel praktische dingen naar boven zoals het scannen van een QR-code of meldingen van apps uitzetten.’

Interactie tussen deelnemers

Ellen Eurlings: ‘Bij de tweede workshop focussen we op mediawijsheid, op het opvoedkundige aspect. ‘Wat doen je kinderen allemaal online? Hoe geraken ze aan die apps? Welke spelletjes spelen ze en hoe worden die aangekocht?”

‘Heel belangrijk bij dit alles, is het durven vragen van hulp. We checken bij de deelnemers of ze bij iemand terechtkunnen als ze hulp nodig hebben. Als hun eigen netwerk niet al te groot is, kunnen ze dan aankloppen bij iemand? Misschien een buur of iemand aan de schoolpoort? En durven ze die persoon dan daadwerkelijk aan te spreken?’

‘Doordat we niet op een schoolse manier werken, ontstaat er heel veel interactie tussen de deelnemers onderling. Ze vertellen spontaan wat ze meemaken, beantwoorden elkaars vragen, nemen hun gsm om iets op te zoeken en uit te testen… Ze zien en voelen ook dat iederéén wel eens een digitale vraag moet stellen. Zelfs mensen die dag in, dag uit met de pc werken. Door die workshops zullen ze in de toekomst hopelijk minder schroom voelen om hulp te zoeken.’

LEES OOK > De eerste smartphone voor je kind: waar let je op?

Leren door te doen

Ellen Eurlings: ‘Wanneer we elkaar de derde keer ontmoeten, beantwoorden we de vragen die tijdens de twee vorige sessies naar boven kwamen. Niet door stappenplannen te dicteren, maar door het effectief te doen. Door bijvoorbeeld samen te videobellen naar iemand en dan de camera te roteren of beeld en geluid op pauze te zetten.’

‘Eigenlijk ontdekken we de mogelijkheden van een smartphone op een ‘kinderlijke’ manier. Als je kleine kindjes in het oog houdt, zal je zien dat die wereld proefondervindelijk ontdekken: een lade opentrekken, eens checken wat erin zit, lade weer dicht. We moedigen de deelnemers van de workshop aan om het ook op die manier aan te pakken: ga eens rondneuzen in je eigen gsm, klik eens ergens op en zie wat het geeft. We geven hen het vertrouwen om ermee aan de slag te gaan en hulp in te roepen als ze vastzitten.’

Interesse?

Zin om deel te nemen? Hier vind je een lijstje met de workshopreeksen die georganiseerd worden. Na de zomer wordt dit lijstje verder aangevuld.

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

 

Gepubliceerd op: 11/04/2023, laatste update op: 16/06/2023