Vorig jaar startte mijn dochtertje Ellie na de herfstvakantie in de peuterklas. Elke dag sliep ze in het slaapklasje en kwam daardoor redelijk kalm thuis na een drukke schooldag. Maar het nieuwe schooljaar bracht heel wat verandering mee. En daarom zocht én vond ik tips om te ontprikkelen.

Ontprikkelen na een drukke dag

Komt het door de afgelopen thuiswerksituatie? Spelen de verminderde dutjes Ellie parten? Zijn er meer of hevigere prikkels in de klas? Waarschijnlijk is het een samenloop van meerdere oorzaken zijn, maar de serene momenten waren afgelopen weken ver te zoeken.

Maar ik bleef niet bij de pakken zitten en als zoekende mama zocht, kreeg en deel ik bij deze de verzamelde tips om te ontprikkelen. Zelf heb ik meer voeling bij de ene ontprikkeltip dan bij de andere en dat zal vermoedelijk bij jou ook zo zijn. Kies waar je je goed bij voelt.

Water drinken & met water spelen

Vaak zijn het voor de hand liggende ideeën, je moet er gewoon kunnen opkomen. En ervaring leert dat het extra fijn is als een andere mama al iets uitprobeerde en merkte dat het werkt.

Hier thuis helpt het alleszins al om preventief te werk te gaan en ervoor te zorgen dat Ellie op school warm gegeten heeft zodat die struggle ’s avonds wegvalt.

Laat je kind ook zeker eerst water drinken, van zodra je kan en graag al onderweg op de fiets, in de auto…  Bied het (on)bewust aan. Het is geen fabeltje, ongelofelijk veel mama’s zweren hierbij als handige tip om te ontprikkelen.

Er zijn heel wat activiteiten die je kind dan doen om te ‘gronden’. Letterlijk betekent dat het ‘contact met de aarde herstellen’, maar eigenlijk is het vooral ook bewezen dat het innerlijke rust teweeg brengt.

Zo kan je kind buiten spelen, schommelen, rennen of bijvoorbeeld in het zand tekenen of spelen. Ook alles wat met water te maken heeft helpt ontprikkelen; zowel spelen met potjes en overgieten, als in bad gaan.

LEES OOK > Hoe overleef je de drukte in september?

Rustige activiteiten na schooltijd

Daarnaast zijn er enkele bewuste bezigheden om na school uit je hoed te toveren, maar het kernidee is eigenlijk dat je – als je tijd hebt – samen met je peuter / kleuter bewust aan de slag gaat.

Enkele activiteiten:

  • Sensory box of sensory table (check zeker Pinterest hiervoor) met allerlei items om te voelen en hierdoor te ontprikkelen.
  • Kleuren, tekenen of schrijven is ook altijd een hit. Een andere mama gaf me de ideale tip om kleurplaten af te drukken die te maken hebben met schoolse situaties. Zo wordt je kind onbewust getriggerd om uit zichzelf over z’n schooldag te praten en die te verwerken.
  • Tv kijken is ook een bewuste activiteit en kan rust brengen. Maar let op, hier wil je misschien wel de schermtijd afbakenen met bijvoorbeeld een timer. Bij ons weet ik dat tv wel tot rust brengt, maar eigenlijk ‘vals ontprikkelend’ werkt, waardoor het gewoon uitstel van ontploffing is.

Dragen en schema’s maken

Misschien is het voor je kind en jezelf wel een idee om hem of haar te dragen in een draagzak terwijl jij bijvoorbeeld eten maakt? Nabijheid en geborgenheid staan vaak centraal in hun naschoolse behoefte, maar ook die huishoudelijke taken willen we voltooien en dan is een draagzak (type preschool) een mooie oplossing.

Andere kinderen zijn goed geholpen door een visueel naschools schema. Verzorgsters en juffen gebruiken dit vaak in de klas en leefgroep, waardoor vele kindjes dit aangenaam vinden voor als ze thuiskomen zodat ze ook weten wat er nog volgt.

  • Voorbeeld van zo’n schema: water + koekje – kleuren – tv kijken (mama kookt ondertussen) – eten – pyjama aantrekken – tanden poetsen – verhaaltje voorlezen – slapen.

Vaak hebben die kleintjes ook eigen ideeën om tot rust te komen en vinden ze het eigenlijk wel fijn om betrokken te worden bij dat denkproces. Vraag dus gerust zelf eens aan je peuter of kleuter wat hij / zij zou kunnen doen om na een intense schooldag eventjes tot zichzelf te komen. Je zou verbaasd zijn hoe clever ze hiermee omgaan.

LEES OOK > 7 voordelen van voorlezen

Wat brengt jou tot rust?

Ongetwijfeld is dit lijstje niet volledig, maar blijf zeker zoeken naar wat je kind en jezelf kan helpen. Vaak is hetgeen wat jou tot rust brengt, ook wat je kind kan gebruiken. Vergeet ook niet om alle emoties er gewoon te laten zijn en te laten bestaan op zichzelf, elk gevoel is oké en mag er zijn.

Waarmee ga ik zelf aan de slag? Ik heb online enkele tangles (zeker eens googelen, ken je vast wel van vroeger) gekocht om al in de bakfiets aan te bieden en te ontprikkelen.

Ook zit er nu standaard een boterhammetje en flesje water in de bakfiets. Eenmaal thuis heb ik kleurplaten om in te kleuren, ik probeer zelfs om in het thema van de schoolweek te werken.

Last but definitely not least, ik probeer zelf tijdens mijn rit richting ophalen van het eerste kind even zuurstof te nemen om zelf tot rust te kunnen komen om de avondshift in (relatief) vlotte banen te leiden. Adem in, adem uit.

Foto: Lori Vandyck

Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 02/10/2020

Tags: , , , ,