Tieners boeien en begeesteren en zo de leerstof overbrengen. Niet altijd even eenvoudig, zo blijkt.

BOTsing vroeg aan leerkracht Stijn hoe hij dat doet, lesgeven aan tieners. Wat volgde was een boeiende babbel over de les economie, smartschool en af en toe eens verder kijken dan de leerstof.

BOTsing: Hoe pak je dat aan, zo’n les economie?

Stijn: “Mijn voorbereiding staat altijd op papier, maar ik weet op voorhand nooit hoe de les gaat verlopen. Eenzelfde les kan in twee klassen totaal anders zijn. Ik laat me graag leiden door de vragen of de interesses van mijn leerlingen, ik vind het leuk om daarop in te spelen. En het mag gerust eens over iets anders gaan dan pure economie.”

Zoeken naar een aanknopingspunt

Stijn: “Het fijne aan het vak economie is dat het zo actueel is, je kunt het levendig en herkenbaar maken voor je leerlingen. Ik moet bij die tieners niet meer komen aanzetten met een artikel van twee jaar geleden over de iPhone6, voor hen is dat een museumstuk!

Er zijn altijd aanknopingspunten te vinden met de actualiteit. Zo gaf ik onlangs les over armoede en schulden, en net toen werd er een Pano-reportage uitgezonden over dat thema. Ideaal, ik kon die gewoon tonen in de les! Voor de rest probeer ik altijd zo enthousiast mogelijk voor de klas te staan.”

Ga eens buiten spelen

BOTsing: Zorgt Smartschool voor extra druk op leerlingen?

Stijn: “Zeker weten! Ikzelf laat mijn leerlingen zoveel mogelijk met rust, ik stuur via Smartschool alleen het hoogstnoodzakelijke door: iets dat ze moeten meebrengen, een oplossing van een toets of een verbetering van een taak. Op zondagavond nog laten weten dat ze tegen de dag erop een taak moeten maken, vind ik echt niet kunnen.

Wat je als ouder moet weten over Smartschool, lees je hier.

Ik ben trouwens afgestapt van huistaken geven. Ze zitten al zeven uur aan een stuk op de schoolbanken en dan zouden ze ’s avonds ook nog eens moeten werken? Iedereen heeft toch nood aan wat rust? Soms vraag ik hen op vrijdag om hun agenda te nemen en te noteren als taak voor het weekend: ‘Niets doen’ of ‘Buiten spelen’.”

Verder kijken dan de leerstof

BOTsing: Je geeft les aan tieners die volop in hun puberteit zitten, een periode die behoorlijk turbulent kan zijn. Hoe ga je daarmee om?

Stijn: “Ik denk dat het heel belangrijk is dat je als méns voor de klas staat. Dat je hen ook wat levenslessen meegeeft en al eens verder kijkt dan alleen de leerstof. Neem nu liefdesverdriet: als ik hoor dat leerlingen daarmee worstelen, en dat gebeurt al eens op die leeftijd, durf ik dat gerust aan te kaarten in de les.

Zonder al te veel van mijn privéleven prijs te geven, vertel ik hen over mijn eigen ervaringen op dat vlak. Ik wil een beetje kaderen wat ze meemaken, want voor hen is het vaak de eerste keer. Het is een drama en het einde van de wereld, alsof het leven stopt. Ik vertel hen dat het voor mij op dat moment ook zo voelde, maar dat ik achteraf toch blij kon zijn dat die relatie niet verdergegaan was. Ik probeer hen doen in te zien dat alles om een reden gebeurt.

Leerlingen appreciëren het dat ze met mij over zulke dingen kunnen praten, maar voor de rest hou ik wel een beetje afstand. Ik ben online bijvoorbeeld niet bevriend met leerlingen aan wie ik actief les geef.”

Het beste uit de leerlingen halen

BOTsing: Heb je nog tips voor ouders?

Stijn: “Geloof in je kind! Heel wat ouders willen het liefst dat hun tieners dokter of advocaat worden, maar niet iedereen kan of wil dat toch? Laat hen hun eigen talenten ontdekken en ontwikkelen. Als ze niet gelukkig zijn in aso, laat hen dan naar tso of bso gaan. Door met hun handen te werken, kunnen ze later zelfs een pak meer verdienen, en tóch wordt daar nog op neergekeken.

Onderwijs is kansen geven, de sterktes en de zwaktes van je leerlingen ontdekken en hen zoveel mogelijk laten groeien. Niet zoals bij een koffiemachine alles erin gieten en dan wachten tot het er weer uitkomt, maar hen stimuleren en er het beste uithalen.

Dat blijf ik na al die jaren een fantastische uitdaging vinden. Het feit dat ik dit mag doen op een toffe school met toffe collega’s, maakt het alleen maar extra leuk. En nee, dat zeg ik niet omdat ik weet dat ze dit gaan lezen! Ik ben echt een gelukzak.”

TOPFOTO: JA

BOTsing 76 schoolHet volledige portret van Stijn kan je lezen in BOTsing nr 76 (thema: school).
BOTsing is het gratis tijdschrift voor ouders met tieners, als ze lid zijn van de Gezinsbond tenminste!

Tags: , ,