Eerst en vooral: Smartschool is best een handig ding. Dankzij deze communicatietoepassing voor middelbare scholen kan je inschatten hoeveel huiswerk je kinderen hebben. Je kroost kan niet langer slechte toetsen wegmoffelen. Maar daarnaast zijn er wel wat euh… werkpuntjes. We polsen bij enkele ouders en tieners naar de grootste voordelen van het systeem en vragen ook waar het soms de mist ingaat.
‘Uw dochter is geschorst, gelieve haar te komen halen’
Emmy-Lou (14): ‘Ik vind Smartschool heel handig, want de planning van onze lessen, taken en toetsen staat erop. Door de verschillende kleurtjes waarmee ze zijn aangeduid blijft alles overzichtelijk en vergeet ik nooit wat ik moet meebrengen of wat ik moet leren.’
Jessica: ‘Op dat vlak is Smartschool inderdaad een voordeel. Je kan als ouder ook makkelijk opvolgen wat je kinderen moeten studeren of welke taken ze hebben. Onlangs zijn er op de school van Emmy-Lou regels ingevoerd over de tijdstippen waarop berichten gestuurd mogen worden. Dat maakt het allemaal nog handiger, want je krijgt niet meer de hele dag door meldingen.
Maar Smartschool zou niet het enige communicatiekanaal naar ouders mogen zijn. Emmy-Lou is bijvoorbeeld eens geschorst geweest… en ik werd daar droogjes van op de hoogte gebracht via Smartschool! “Gelieve uw dochter te komen ophalen”, met een korte situatieschets. Als zoiets uitzonderlijks voorvalt, verwacht je toch minstens een telefoontje, want je zit vol vragen. Achteraf was er wel een gesprek voorzien, maar je wil op het moment zelf alle details kennen. Trouwens, als ik dat bericht niet meteen had gezien, had ze daar eerst nog uren gezeten…’
‘2/10 was niet terecht’
Miek: ‘Sommige leerkrachten maken heel goed gebruik van Smartschool, maar anderen posten alles last minute. Zelfs huiswerk, dat dan de avond ervoor plots verschijnt!
Hoewel de tool de communicatie tussen de school en de ouders zou moeten bevorderen, zijn sommige leraren helemaal niet bereikbaar. Zo heb ik aan het begin van het schooljaar een aantal leerkrachten gemaild dat mijn zoon van 13 een leerstoornis heeft en dat er dus aanpassingen zouden moeten gebeuren in de lessen. Maar mijn berichten werden nooit beantwoord. Ik begrijp dat leerkrachten veel berichten krijgen, maar het ging wel over iets belangrijks. De aanpassingen zijn er uiteindelijk gekomen, maar dat heeft een hele tijd geduurd en vroeg verschillende telefoontjes naar onder meer de leerlingenbegeleiding en de directie. Dat is jammer.
Daarnaast zorgt Smartschool ook wel eens voor spanningen omdat de punten van een toets al verschijnen voor de leerlingen hun test hebben teruggekregen. We hebben ons eens serieus boos gemaakt toen onze zoon een twee had voor Engels. Achteraf gezien was dat onterecht. We hebben zelfs met onze ogen gerold toen hij die toets uiteindelijk toonde: het was een klein testje over kloklezen en per fout antwoord werden er twee punten afgetrokken. Maar ja, die ruzie heb je dan al gehad natuurlijk.’
LEES OOK > 6 dingen die je beter niet doet als je kind met slechte cijfers thuiskomt
‘Te veel en tegelijk te weinig communicatie’
Tom: ‘Wij hebben drie kinderen, van wie momenteel alleen onze middelste zoon Wouter Smartschool heeft. Op zich vind ik het een handige tool, maar de hoeveelheid berichten die je elke dag in je mailbox krijgt is toch wat overdreven. Vijf mails per dag, waarvoor is dat nodig? Vroeger kregen we af en toe een brief mee naar huis en zagen ouders en leerkrachten elkaar een paar keer per jaar op het oudercontact, en dat lukte ook prima. Bovendien is het onderwerp van de berichten vaak onduidelijk, waardoor je ze echt allemaal moet openen en in detail moet lezen om te weten wat voor jouw kind van toepassing is.’
Wouter (17): ‘Ja, sommige berichten gelden maar voor een deel van de vijfdejaars, maar worden wel naar ons allemaal gestuurd. Daarnaast krijgen we soms belangrijke info niét binnen. Of niet op tijd. Als een leerkracht het eerste uur afwezig is, komt daar soms maar vijf minuten voor de les begint een melding van. Terwijl achteraf bleek dat het al veel langer geweten was. In plaats van thuis te blijven, ben je dan al op school en moet je in de studie gaan zitten.’
Tom: ‘Er was ook eens een misverstand toen Wouter pas op zijn nieuwe school zat. In het begin van het schooljaar werd een infosessie rond Smartschool georganiseerd. Daarvan waren we – uiteraard – via Smartschool op de hoogte gebracht. Ik had de sessie in mijn agenda genoteerd, maar vlak voordien was er een technisch probleem waardoor ik niet meer ingelogd raakte. “Ik kan dat meteen aankaarten op dat infomoment”, dacht ik. Alleen wist ik niet waar ik precies moest zijn, want een brief met praktische informatie hadden we nooit gekregen. Nu, geen probleem, ik zou het ter plekke wel uitzoeken. Ik sprong op de fiets, kwam aan op school… en die was verdacht leeg. Bleek dat de infosessie zelf ook al via Smartschool plaatsvond.’
‘Handig na scheiding’
Natacha: ‘Aangezien ik meerdere jobs combineer, hebben mijn ex-partner en ik afgesproken dat hij de schoolzaken en de resultaten van onze 14-jarige dochter opvolgt. Maar dankzij Smartschool blijf ik toch nauw betrokken. Ik mis nooit een belangrijk bericht en zie alle punten, ook wanneer ze bij haar papa is. En omgekeerd kan hij alles blijven opvolgen terwijl ze bij mij is. Dat is heel handig.
Anderzijds vind ik het spijtig dat ouders de punten van taken en toetsen al te zien krijgen nog voor de kinderen thuis zijn. Op die manier ontneem je tieners een belangrijke leerkans. Wij konden vroeger het juiste moment afwachten om over een slecht resultaat te vertellen en we konden nadenken hoe we dat zouden aanpakken, zodat onze ouders minder heftig zouden reageren. Dat is eigenlijk een heel nuttige vaardigheid.’
‘Vertaling via Google Translate klopt niet’
Reyna (16): ‘Ik ben absoluut géén fan van Smartschool. Wij komen van Roemenië, mijn mama kan nog niet genoeg Nederlands om alles te begrijpen, maar ze wil wel graag op de hoogte blijven natuurlijk. Ik moet dus élke dag élk bericht zitten vertalen, want er is geen mogelijkheid om Smartschool in een andere taal te zetten en via Google Translate kloppen de vertalingen vaak niet. Soms weet ik niet hoe je bepaalde woorden in het Roemeens zegt, dus ook voor mij is het niet gemakkelijk.
Bovendien is het niet altijd gezellig: als iets te laat gemeld wordt of als er een minder goed resultaat verschijnt dat eigenlijk niet eens belangrijk is, denkt mijn mama dat het aan mij ligt en zorgt dat soms voor lastige momenten. Nog een geluk dat de mediaan meestal bij de scores vermeld staat.’
Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.
Gepubliceerd op: 25/04/2023, laatste update op: 05/06/2023