Manuel is Schoolspotter. Hij biedt een luisterend oor aan tieners, gaat samen met hen op zoek naar oplossingen en probeert hen te overtuigen om nog even door te zetten en toch hun diploma te behalen. Niet te geloven dat diezelfde jongen in het vijfde middelbaar lag te slapen op de schoolbaken en in het zesde uiteindelijk afhaakte zonder diploma.
Wat is er toen fout gelopen, Manuel?
Manuel: ‘Ik vrees dat ik een levend voorbeeld ben van het watervalsysteem. Ik startte in de Moderne Wetenschappen, maar na een B-attest in het tweede middelbaar switchte ik naar de richting Toerisme. Omdat het niveau daar een pak lager ligt, werd ik zonder veel studeren de beste van de klas. Twee jaar aan een stuk.
Maar in het vijfde middelbaar ging het mis. Dan moest ik namelijk wél blokken om erdoor te zijn, en dat zag ik niet zitten. Gevolg: het vijfde jaar heb ik gedubbeld en het zesde heb ik zelfs drie keer opnieuw gedaan. Enfin, dat was oorspronkelijk de bedoeling, maar die laatste keer ben ik gewoon gestopt. Zonder diploma.’
Naar school sleuren
Enig idee waarom je ’t niet zag zitten om voor school te werken?
Manuel: ‘Dat lag sowieso aan een gebrek aan motivatie. Ik weet van mezelf dat ik geen dommerik ben. Als ik mij ook maar een beetje had ingezet, was ik elk jaar vlot geslaagd. De meeste van mijn klasgenoten zaten in die studierichting met een duidelijk doel. Ik totáál niet. Ik zat daar alleen om dat papiertje, dat diploma te halen. En als de motivatie er niet is, is de inzet natuurlijk ver te zoeken.’
LEES OOK: Motiveren tot leren, via de Zelf-Determinatie Theorie
Wat voor een leerling was je?
Manuel: ‘Ik zat veel te geeuwen en lag af en toe ook echt te slapen op mijn bank. ’s Morgens was ik vaak te laat op school omdat ik niet uit mijn bed geraakte. Op den duur kwam ik zo vaak te laat op school dat ik ging spijbelen om mijn straf te ontlopen. Op zo’n dag bleef ik dus gewoon in mijn bed liggen.
Mijn moeder maakte zich natuurlijk kwaad, maar ze kon me moeilijk naar school sleuren, hè? Met mijn vrienden ging ik soms spijbelen na de middagpauze. Dan hingen we gewoon wat rond. Eerlijk? Ik vond daar niet zoveel aan. Ik deed het meer voor de kick dan voor de fun.’
Als je nu terugkijkt op je schooltijd, wat had je liever anders aangepakt?
Manuel: ‘Ik had intensiever moeten zoeken naar wat ik zelf wilde met mijn studies, naar een doel waarvoor ik mezelf kon motiveren. Want hoewel ik het de eerste jaren niet zo erg vond dat ik geen diploma had, begon het twee jaar geleden toch te knagen. Want om verder te studeren, heb je een diploma nodig. Punt. Dat diploma kan ik nu gelukkig halen dankzij mijn job als Schoolspotter.’
Schoolspotter
Als schoolspotter word je ingezet tegen het spijbelen. Leg eens uit?
Manuel: ‘In Gent houden schoolspotters een oogje in het zeil op plaatsen waar veel leerlingen rondhangen. Door voor en na school op die hotspots aanwezig te zijn, leren we de jongeren kennen en bouwen we een band met hen op. En omdat we zelf nog zo jong zijn, komen ze gemakkelijker met hun verhaal bij ons. We bieden een luisterend oor en geven hen een duwtje in de goede richting zodat ze zelf weer verder kunnen. Heeft een tiener meer hulp nodig? Dan verwijzen we door.’
Lukt het jou om leerlingen te overtuigen van het belang van school?
Manuel: ‘Wel, ik heb het voordeel dat ik héél herkenbare verhalen hoor. Als leerlingen mij vertellen dat ze willen stoppen met school, vertel ik mijn verhaal. Ze beseffen dan dat ze beter een diploma achter de hand hebben en nog even moeten doorzetten.’
Trots
Manuel: ‘Waar ik het meeste trots op ben: als een gesloten tiener zich na een tijdje toch openstelt en durft te praten over problemen op school of thuis. Op zo’n moment voel ik echt dat ik een verschil maak, en dat is zalig.’
Fijn gevoel?
Manuel: ‘Zeker weten! Waar ik het meeste trots op ben: als een gesloten tiener zich na een tijdje toch openstelt tegenover mij en durft te praten over problemen thuis of op school. Op zo’n moment voel je echt dat je een verschil maakt, en dat is zalig. Ik voel me de grote broer van veel van die leerlingen.’
Waarom spijbelen
Wat zijn volgens jou de voornaamste redenen voor jongeren om te spijbelen?
Manuel: ‘Ik heb toch vaak het gevoel dat er nog steeds heel wat jongeren niet in de juiste studierichting zitten en daardoor niet gemotiveerd zijn voor school. Wat ook veel gebeurt: een dagje school skippen omdat er een belangrijke test is waarvoor ze niet hebben geleerd.
LEES OOK> Ruth Lasters over de A- en B-stroom in het secundair onderwijs
Af en toe hoor ik ook over problematische thuissituaties. Want als het daar moeilijk gaat, zit hun hoofd zodanig vol dat ze geen zin hebben om op school te gaan zitten luisteren en tussen de lijntjes lopen. Dat vind ik heel begrijpelijk. Die thuisbasis is echt ontzettend belangrijk. Daar moet het gezellig zijn en daar moet je je veilig voelen. Want als dat er niet is, dan is het voor tieners bijzonder moeilijk om op andere vlakken goed te presteren.’
Heb je tot slot nog een boodschap voor ouders van tieners?
Manuel: ‘Aan de ouders zou ik aanraden om goed te luisteren naar wat je kind wil. Het heeft echt geen zin om tieners te verplichten om een bepaalde studie af te maken als dat hen echt niet interesseert. Soms is het beter om dan een stapje terug te zetten en iets te zoeken dat wel bij hen past, zodat ze uiteindelijk toch een diploma halen.’
Foto’s Kristof Ghyselinck
Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.
Gepubliceerd op: 07/08/2018, laatste update op: 16/06/2023