Een zwangerschap doet wat met je lichaam. In de eerste plaats raakt je hormonenhuishouding flink in de war. Daarnaast zet je baarmoeder ontzettend uit: uiteindelijk wordt ze zo'n twintig maal groter dan ervoor.

Het is dus niet verwonderlijk dat je wel eens ongemakjes ondervindt. We zetten de meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes én hulpmiddeltjes op een rijtje:

1) Ochtendmisselijkheid

Zeker de eerste drie maanden staat deze klacht met stip op één bij zwangere vrouwen. De oorzaak: de verandering in je hormonen.

Tips:
  • Eet iets kleins voor je gaat slapen en voor je opstaat (een beschuit, een yoghurtje …).
  • Gember kan helpen tegen misselijkheid.

Bezorgt de tandenborstel je een braakgevoel?
Tijdens je zwangerschap is het net extra belangrijk om je tanden goed te verzorgen. Af en toe kun je een poetsbeurt wel eens overslaan en in plaats daarvan een mondspoelmiddel gebruiken.

2) De hele dag misselijk

Hoewel de meeste vrouwen vooral ’s morgens misselijk zijn, kun je er ook de hele dag last van hebben.

Tips:

  • Zorg dat je nooit een lege maag hebt, eet iets vaker een klein hapje.
  • Vermijd gekruide en vette gerechten.
  • Drink genoeg water.
  • Neem regelmatig rust.

3) Brandend maagzuur

Je maag krijgt niet alleen minder plaats, je hormonen zorgen er ook voor dat de onderste sluitspier van je slokdarm wat slomer wordt.

Tips:

  • Eet niet te veel tegelijk, maar eet iets vaker een klein hapje.
  • Eet rustig en kauw goed.
  • Vermijd gekruide, vette en zure voeding.
  • Laat sterke koffie, fruitsap en bruisende drankjes even links liggen.
  • Zit goed rechtop en buig niet voorover.

Heb je hier vooral ’s nachts last van?

  • Eet niets meer voor je gaat slapen.
  • Gebruik een extra kussen om je hoofd wat hoger te leggen.

4) Verstopping en aambeien

Je darmen gaan wat trager werken. Heb je erg veel last van verstopping, dan kun je aambeien krijgen.

Tips:

  • Drink voldoende water.
  • Eet zo vezelrijk mogelijk (volkorenproducten, vers fruit …).
  • Probeer laxerende voeding te eten (vers fruitsap, karnemelk, peperkoek …).
  • Zorg dat je genoeg beweegt.

5) Spataders

Tijdens je zwangerschap zet je baarmoeder zo fel uit dat het bloed niet meer vlot terugvloeit en de druk in je aders verhoogt.

Tips:

  • Beweeg voldoende, maar rust ook regelmatig met je benen omhoog.
  • Sta niet te lang recht en werk zoveel mogelijk zittend. Heb je een job waarbij je constant moet zitten, sta dan elk uur even recht en doe een kort wandelingetje.
  • Trek steunkousen aan voor je ’s morgens opstaat.
  • De kinesist of vroedvrouw kan je beenoefeningen aanleren.

6) Vaker moeten plassen

Wanneer je zwanger bent, drukt je baarmoeder onvermijdelijk meer op je blaas. Wil je ’s nachts niet elke vijf minuten opstaan, drink dan niet te veel voor je gaat slapen.

7) Witverlies

Het weefsel van de vagina bereidt zich voor op de bevalling en de vaginale afscheiding neemt toe. Zolang je geen jeuk hebt en het witverlies niet onaangenaam ruikt, is een goede hygiëne voldoende.

Tips:

  • Was je vagina uitsluitend met water.
  • Gebruik geen zeep, want zeep tast de natuurlijke beschermlaag aan en werkt infecties in de hand.

8) Jeuk

Jeuk komt meestal voor op de buik, borsten, armen, benen, handen en voeten. Hoe lastig het ook is, probeer niet te krabben.

Tip:

  • Hou je huid goed vet met amandelolie of een niet-geparfumeerde hydraterende crème.

9) Striemen

Je krijgt striemen op borsten, dijen en buik omdat je huid begint te rekken. Helaas bestaan er geen wondermiddeltjes tegen striemen.

Tip:

  • Probeer je huid soepel te houden door ze dagelijks in te wrijven met amandelolie of een hydraterende crème.

10) Been- en kuitkrampen

Been- en kuitkrampen geven je vooral ’s nachts last. Dit komt meestal door een verstoorde bloedsomloop, maar soms ook door een tekort aan vitamine B, D en magnesium.

Tips:

  • Neem een lauwwarm bad voor het slapengaan.
  • Vitamine B en D zit in volkorenproducten, zuivel, vette vis en boter. Magnesium haal je onder meer uit noten. Neem zelf geen extra vitamines maar praat erover met je arts.
  • Je kinesist of vroedvrouw kan je rekoefeningen aanleren.

11) Gezwollen enkels, voeten en handen

Ten slotte kan je tijdens de zwangerschap ook last hebben van gezwollen enkels, voeten en handen. Daar krijg je vooral tegen de avond last van of bij warm, drukkend weer. Hier gelden dezelfde do’s-and-don’ts als bij spataders.

LEES OOK: Paracetamol tijdens de zwangerschap, hoe zit dat nu?

Dit stuk verscheen eerder in Brieven aan Jonge Ouders, het gratis magazine van de Gezinsbond voor alle ouders met kinderen jonger dan 2,5 jaar. Ben je zwanger of heb je net een baby gekregen? Schrijf je in via deze link! Volg ook zeker de Facebookpagina! Of word lid van de
Gezinsbond hier.

 

Tags: , , ,