Elektrische steps: ze lijken wel overal. In korte tijd zijn ze een vertrouwd onderdeel geworden van het straatbeeld. Hip zijn ze zeker, maar aan de veiligheid is nog wat werk. Ben je zelf van plan er een aan te schaffen of in een deelsysteem te stappen? Dan geven we je graag wat tips en aandachtspunten mee.

Ideaal voor de laatste mijl

Elektrische steps zijn in geen tijd bijzonder populair geworden. In heel wat steden kun je deelsteps gebruiken, en ook de handelaars zien de verkoop boomen. Steps zijn dan ook een interessante oplossing voor wie heel korte afstanden moet afleggen, en voor de zogenaamde last mile: het laatste stukje van je reis nadat je al een ander vervoermiddel hebt gebruikt.

Heb je een dagelijkse verplaatsing van meer dan een paar kilometer? Dan is een fiets misschien een betere keuze. Maar voor sommige korte verplaatsingen kunnen e-steps zeker een handige keuze zijn.

Drie ongevallen per dag

Toch is met een step rijden niet zonder gevaar, zo blijkt uit cijfers van het verkeersinstituut Vias. In België werden er in 2021 elke dag 3 ongevallen met e-steps aangegeven. In Vlaanderen waren het er 510, en in Brussel 412.

En dat cijfer zit nog steeds in de lift. In de eerste maanden van 2022 lag het aantal ongevallen in Vlaanderen maar liefst drie keer hoger dan in diezelfde periode vorig jaar. In Brussel was de toename zelfs nog iets groter.

Bovendien wordt lang niet alles aangegeven. Als er geen andere weggebruiker bij betrokken is, gaat de stepper doorgaans niet naar de politie, maar rechtstreeks naar de dokter of het ziekenhuis. Die incidenten blijven dus onder de rader.

LEES OOK > Go fluo: wat kan je doen zodat je tiener toch dat fluovestje draagt?

Geen speelgoed

Het hoeft eigenlijk niet te verbazen dat er zoveel ongelukken gebeuren met elektrische steps. Ze zien er misschien uit als speelgoed – en ze worden door sommige winkels trouwens ook zo gepromoot – maar ze zijn het allerminst. Er komt behoorlijk wat vaardigheid bij kijken om een e-step onder controle te houden.

Dat komt in de eerste plaats door de kleine wieltjes van de step. Die hebben heel wat moeite met een slecht wegdek en met stoepranden. De kleinste oneffenheid kan je uit evenwicht brengen. Steps zijn ook minder stabiel dan fietsen, en je staat ook nog eens rechtop. Daardoor zijn stuurfoutjes veel moeilijker te corrigeren.

Snel vervoermiddel

Met een gewone (niet-elektrische) step ga je niet veel sneller dan stapvoets, maar heel wat e-steps halen snelheden van zo’n 25 kilometer per uur. Ter vergelijking: een fietser zonder elektrische hulp rijdt rond de 15 kilometer per uur. Als je aan zo’n vaart plots moet stoppen, loopt het vaak fout, zeker wanneer je het niet gewend bent om met een step te rijden.

Als je veel sneller gaat dan de anderen met wie je de weg of het fietspad deelt, moet je bovendien voortdurend alert blijven voor al het inhalen, afremmen, en manoeuvreren rond andere weggebruikers. Dat zijn allemaal factoren die het risico op ongelukken vergroten.

LEES OOK > Wat je moet weten over de elektrische fiets

Nieuwe regels

De overheid is zich ook bewust van de gevaren van e-steps. Daarom worden de regels voor het rijden met een step vanaf deze zomer verstrengd. Kinderen jonger dan 16 mogen vanaf dan niet meer met een elektrische step rijden. Je mag ook niet meer met twee tegelijk op een step, en je mag niet meer op het voetpad – ook niet stapvoets.

Een helm wordt vooralsnog niet verplicht. Toch dringen artsen en experts er sterk op aan dat je je hoofd beschermt op een elektrische step. In de ziekenhuizen komen vaak genoeg e-steppers met een hoofdletsel binnen, veel vaker dan fietsers bijvoorbeeld. Bij een aanrijding vlieg je namelijk al gauw over het stuur van de step, en stoot je je hoofd tegen de grond of tegen een ander voertuig.

Dit klinkt misschien allemaal heel erg onheilspellend. Toch hoef je je niet te laten afschrikken: weet gewoon dat de e-step een voertuig is, en dat je het rijden onder de knie moet krijgen, net als met de auto en de fiets. De overgrote meerderheid van de ongevallen gebeurt met onervaren stepgebruikers. Maar als je er verstandig mee omgaat en je voorzichtig gedraagt, kan een elektrische step zeker een goede aanvulling zijn op je vervoersopties. We geven je alvast wat tips mee.

Tips voor e-steppers

  1. Draag een helm. Bij ongevallen met steps is het risico op hoofdletsels groot. Ook pols- en kniebeschermers zijn een goed idee.
  2. Wees zichtbaar. Het fluohesje is misschien niet modieus, maar dat is een kleine prijs om ongelukken te vermijden. ’s Avonds en ’s nachts zorg je uiteraard voor degelijke verlichting – hoe meer je opvalt, hoe beter.
  3. Let op het wegdek. Steps hebben kleine wielen die gevoeliger zijn voor oneffenheden. Vermijd dus wegen en straten in slechte staat, en blijf steeds geconcentreerd.
  4. Wees hoffelijk. Gedraag je voorspelbaar, en pas je snelheid aan je medeweggebruikers aan. Op het voetpad rijden doe je nu best ook al niet, zelfs niet stapvoets. Ook op het fietspad kun je beter even inhouden dan risicovol inhalen.
  5. Nat weer? Laat je step dan op stal. Het wordt snel gevaarlijk om met een e-step op nat wegdek te rijden.
  6. Oefening baart kunst. Neem je tijd om je step te leren kennen, en te achterhalen hoe die reageert. Wil je graag de basis aangeleerd krijgen? Kijk dan of er in je buurt een opleiding voor e-steps wordt gegeven. In een paar uurtjes tijd leer je beter manoeuvreren met de step, en krijg je ook de verkeersregels mee.

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 02/06/2022, laatste update op: 26/07/2022