Speelgoed is vaak ingedeeld naar geslacht: roze poppen voor de meisjes, stoere auto’s in camouflagekleuren voor de jongens. Daar is ook niets mis mee. Als meisjes met poppen willen spelen en de jongens met dino’s: laat ze gerust doen. Toch is de Gezinsbond voorstander van een andere kijk op speelgoed.

Gestuurde speelgoedkeuze

Want waar wél iets mis mee is, is de stereotiepe reclame voor speelgoed en gescheiden opdeling in speelgoedwinkels. Dat stuurt ons in onze speelgoedkeuze: door de kleuren die worden gebruikt, door de manier waarop het wordt gepresenteerd of doordat het vlakaf voor ‘lieve meisjes’ en ‘stoere jongens’ is.

Het geeft de boodschap dat bepaald speelgoed niet mag voor jongens of meisjes.

LEES OOK > Weg met het hokjesdenken: dromen van een toekomst zonder genderlabels

Ontwikkeling van kinderen

Jongens die met een pop willen spelen en enkel in een wereld van roze terecht komen, voelen zich al snel niet op hun plaats. Coole racebanen spreken wellicht ook heel wat meisjes aan, maar de reclame die alleen maar jongens toont, schrikt hen af.

Zo worden kinderen beperkt in de keuze van speelgoed, maar ook in creativiteit in hun spel en uiteindelijk in hun ontwikkeling.

Mama getuigt: roze of grijze step?
De roze fase van onze dochter Fien begon in de tweede kleuterklas. Dat ging samen met een andere kledingstijl (kleedjes en rokjes, sierlijke sandaaltjes) en een ander kapsel (staartjes en vlechtjes). Helemaal zelf gekozen. Wij vonden het als ouders best wel makkelijk dat Fien tevoren kort haar had en de kleren van haar twee jaar oudere broer met veel trots droeg.
Toch boden we geen weerstand toen Fien haar eigen stijl koos. Identiteitsontwikkeling, weet je wel.
Maar tegen roze meisjesspeelgoed bleek toch wel het een en ander in te brengen, zo konden we zelf ervaren. De roze puzzels, knutseldozen en prinsessenkleding gingen sneller stuk dan het speelgoed dat we al in huis hadden.
We hebben onze dochter dan ook met dat argument over de streep getrokken toen ze voor haar zesde verjaardag van oma een step mocht kopen. Fien koos niet voor het blingblingmodel dat ze in de roze afdeling van de speelgoedwinkel zag, maar wel voor een saai, verchroomd, oerdegelijk exemplaar. Het leuke is dat het een aanpasbaar model is, waarmee ze nu, op haar negende, en met de roze fase al meer dan twee jaar achter de rug, nog steeds vrolijk rondrijdt.

Andere kijk op speelgoed gevraagd!

Veel consumenten pikken dat niet langer en willen dat er iets verandert. Een andere kijk op speelgoed is nodig, want kinderen zelf zijn meer dan de roze meisjes en blauwe jongens die opgevoerd worden in de reclame.

Ook het Platform ‘Vrij spel, kinderen kiezen wel’ is gewonnen voor zo’n andere kijk op speelgoed. De Gezinsbond schaart zich achter hun boodschap.

Kinderen hebben het recht om:

  • te experimenteren met speelgoed
  • hun creativiteit te ontwikkelen
  • verschillende facetten van hun persoonlijkheid te uiten
  • uit te zoeken wie ze zijn.

Met andere woorden: kinderen moeten de vrijheid krijgen om te spelen waarmee ze willen spelen, zonder te horen te krijgen dat dat ‘niets voor’ jongens of meisjes is.

Op de Facebookpagina van ‘Vrij Spel, kinderen kiezen wel’ worden speelgoedwinkels die hun best doen extra in de verf gezet. Ook voorbeelden van hoe het wel (of niet) kan, worden er gedeeld.

Ook COFACE, de organisatie die bij politici ijvert voor de rechten van families, startte een campagne om meer diversiteit (qua geslachten, huidskleur én beperkingen) in speelgoedcatalogi te krijgen. Goede én slechte voorbeelden kunnen terecht op de Facebookpagina met de hashtag #toysanddiversity.

Dit artikel is een bewerking van een artikel dat eerder verscheen in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook via FacebookTwitter en Instagram.

Gepubliceerd op: 20/12/2017, laatste update op: 12/06/2023

Tags: