Niet elk kind gaat altijd even graag naar school. Maar soms wordt die motivatie om naar school te gaan echt een probleem en wil een kind niet meer gaan. Wat als signalen serieuzer worden? Hoe merk je die als ouder op? En hoe kan je ermee omgaan? In de podcastreeks ‘Schoolse motivatie’ luisteren we naar de verhalen van enkele ouders wiens kind niet meer naar school wilde. Ook enkele leerlingen, leerkrachten en CLB-medewerkers komen aan het woord. Met deze podcastreeks willen we erkenning bieden aan ouders in gelijkaardige situaties. We bekijken ook hoe we schooluitval kunnen voorkomen en wat je kan doen als je er toch mee geconfronteerd wordt.

Aflevering 1: over het belang van succeservaringen

Tips van een ouder:

  • Wees mild voor jezelf als ouder.
    Je gaat door een moeilijk proces. Je voelt aan dat je iets moet doen, maar je weet niet altijd meteen wat de juiste aanpak is. Je kan dus ook verkeerde keuzes maken. Wees dus mild voor jezelf.
  • Luister naar je kind en ga het gesprek aan.
    Zorg ervoor dat je kind een veilige omgeving ervaart, zodat het kan delen waar het mee zit. Luister oprecht naar je kind, ga in gesprek en zorg dat je kind zich gehoord voelt. Op jonge leeftijd kunnen kinderen nog niet zelfstandig beslissen over schoolkeuzes, maar als volwassene kun je wel naar hen luisteren en hen helpen bij het maken van die beslissingen.
  • Wees niet bang om professionele hulp te zoeken voor je kind.
    Denk hierbij aan de school zelf, het CLB of een psycholoog of psychiater.

Aflevering 2: over hulpbronnen, want je staat er als ouder nooit alleen voor

Tips van een ouder:

  • Neem je kind serieus en lach zaken niet weg.
    Luister naar je kind en praat regelmatig met hem of haar om de situatie goed te kunnen inschatten.
  • Grijp elke kleine hulplijn voor jezelf als ouder.
    Denk bijvoorbeeld aan andere ouders met kinderen van dezelfde leeftijd die jouw verhaal herkennen. Een praatje met hen kan echt opluchten. Zorg er ook voor dat het gezin voldoende afleiding heeft, zoals hobby’s of andere activiteiten, om even niet aan school te denken.
  • Laat het thema school ’s avonds ook eens los.
    Vraag niet elke avond ‘Hoe was het vandaag op school? Was er geen leuk moment? Heb je geen huiswerk?’ Loslaten is beter voor de sfeer en gezelligheid.

Tips van een CLB-medewerker:

  • Leg de nadruk op ‘goesting krijgen om iets te leren, iets te doen’.
    Niet noodzakelijk op ‘goesting krijgen in school’, maar wel enthousiast worden over leren, ontdekken en het volgen van passies. Die passie kan zich ook buiten school ontwikkelen.
  • Zorg voor perspectief als ouder en voor sturing en stimulering.
    Creëer een gevoel van veiligheid binnen het gezin. Kinderen hebben grenzen nodig om zich binnen te bewegen en af en toe tegenaan te botsen. Deze grenzen dragen bij aan een veilig klimaat waarin een kind beter kan ontwikkelen. De juiste begeleiding en stimulans zijn daarbij essentieel.
  • Wees authentiek als je met je kind praat.
    Als je met je kind praat en interesse toont, wees dan authentiek in je vragen en intenties. Tieners merken snel wanneer je niet oprecht bent.

LEES OOK > Schoolweigering: angst voor de schoolpoort

Aflevering 3: over positieve feedback, want jongeren horen te veel wat niet goed gaat

Tips van een ouder:

  • Geef je kind mee dat school niet alles is. Je best doen is het belangrijkste.

Tips van een CLB-directeur:

  • Volg je kind op.
    Gebruik de infokanalen, ook de digitale toepassingen. Vind je daar je weg niet? Vraag dan hulp aan de school.
  • Neem zelf initiatief als je je zorgen maakt of met vragen zit.
    Blijf er niet zelf mee zitten, maar bespreek het eerst met je kind. En zoek daarna hulp, bij de school zelf en/of het CLB.

Aflevering 4: over een school die een warm nest wil zijn voor de scholieren, specifiek de eerstejaars

Tips van een CLB-medewerker:

  • Als je kind moeilijk uit bed geraakt om naar school te gaan: volg dit mee op.
    Maak afspraken over op tijd gaan slapen, hou toezicht op het slapengaan en opstaan.
  • Zoek samen met je kind naar een richting waar het zich thuis voelt.
    Hulp: onderwijskiezer.be, CLB en/of de school.
  • Bij een afwezigheid is het belangrijk om die afwezigheid en de gevolgen ervan op school mee op te volgen.
    Zoek contact met de school en vraag: wat kan mijn kind zelf doen, en wat kunnen wij als ouders doen om de leerstof bij te werken na de afwezigheid?

Als dit allemaal niet helpt en je kind misschien niet past in het klassieke schoolsysteem, zoek dan hulp. Een optie kan NAFT zijn, wat staat voor Naadloos Flexibel Traject. Soms zijn er specifieke oplossingen beschikbaar, zoals onderwijs aan huis of een extra jaar nemen voor een graad via een flexibel traject.

Zoek je hulp?

Spreek in eerste instantie de school aan. Verder kan je ook hier terecht:

Meer informatie vind je ook in het boek ‘Schoolweigering. Als schoollopen niet meer lukt’.

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 04/03/2024, laatste update op: 16/07/2024

Tags: