Een spelletje spelen op papa’s gsm, videobellen met oma en opa, online voorlezen … Ook in een jong gezin zijn schermen alomtegenwoordig. Hoe vullen Leenke, Jurgen en Lien schermtijd bij hun kroost in? Hoe bewaken ze dat gezonde evenwicht tussen online en offline?

Schermtijd

Hoe vullen je kinderen de schermtijd concreet in?

Leenke: ‘Regis (4) kijkt vooral naar Netflix for Kids, en meestal kijk ik mee. Met andere schermen komen onze kinderen tot nu toe weinig in aanraking. Het gebeurt weleens dat ze een spelletje op de gsm spelen, maar dat is niet zo vaak. Intussen weet Silas (1,5) – die graag danst – goed dat papa ook muziek kan laten afspelen via zijn gsm.

Sinds corona is de schermtijd wel aanzienlijk toegenomen, onder andere door het videobellen. Ik herinner me nog dat Regis als peuter nauwelijks naar televisie keek.’

Jurgen: ‘Onze kinderen groeien tussen schermen op, want ik werk in de IT-sector. Toen Pim (9) nog jonger was, konden we het tv-kijken beperken tot een deel van het slaapritueel. Maar na de geboorte van Lex (5) begon zijn oudere broer zelf meer te bepalen wat hij op tv wilde zien.

Op dat moment deden ook de gsm spelletjes hun intrede. Dat tokkelen op zo’n toestel trok Lex meteen aan. Met hun jongste broer Wald (2) erbij worden ze nog meer in dat scherm gezogen. We kunnen dat maar beter goed doseren.’

‘Nu en dan maken de kinderen ons bewust hoeveel uren wij aan dat scherm vastgekluisterd zitten’ – Lien

Lien: ‘Mijn man en ik zitten ook dagelijks achter een computerscherm. Lotte (5) en Loes (3), de oudste twee, knutselen nu soms zelf een laptop in elkaar. Veel draait hier rond de iPad, want op de gsm zetten we bewust geen spelletjes. Vooral met de Ketnet Juniorapp staat de deur open naar leuke spelletjes, maar evengoed naar knutseltips.’

LEES OOK > Schermtijd bij kleuters: wat is te veel?

Aftelklok

Hoeveel schermtijd krijgen ze?

Leenke: ‘We hebben nog geen regeling van “zoveel minuten per dag”. Onze kinderen weten wel dat ze – althans van mama – ‘s ochtends geen schermtijd krijgen, ook niet in het weekend.

’s Avonds gaat de televisie wel aan, tenminste als Regis er zelf naar vraagt. Maar soms zit hij zo in zijn spel – de LEGO-trein palmt nu onze living in – dat de tv er op dat moment bij inschiet.

Een kwartier voor het slapengaan mogen ze sowieso niet meer voor een scherm zitten. Silas is als anderhalfjarige nog niet zo op dat scherm gefocust, al beseft hij wel al waarvoor de afstandsbediening dient.’ (lacht)

‘Sinds een paar jaar heeft elk van onze kinderen een leeftijdsgebonden Netflix-account’ – Jurgen

Jurgen: ‘We werken met een aftelklok om te bewaken hoelang ze een spelletje mogen spelen. De ene keer lukt dat al beter dan de andere keer, bijvoorbeeld als ze nog met een bepaald level willen starten. Pim is daarin gegroeid en krijgt nu vanzelfsprekend meer vrijheid.

Sinds een paar jaar heeft elk van onze kinderen een leeftijdsgebonden Netflix-account: de inhoud die ze te zien krijgen, is alleen voor hen geschikt.’

Lien: ‘De afspraak is dat ze na het avondeten in pyjama nog een kwartiertje naar een filmpje mogen kijken. We werken ook met een aftelklok, al proberen ze dat natuurlijk ook te omzeilen …

Soms is het makkelijk om ze wat schermtijd te geven terwijl je zelf met het huishouden bezig bent. Dat blijft zeker een aandachtspunt.

Nu en dan maken de kinderen ons bewust hoeveel uren wij aan dat scherm vastgekluisterd zitten. En als we bij het eten toch nog iets op de gsm bekijken, wijzen ze ons daarop. Ook wat dat betreft, houdt een kind je een spiegel voor.’

LEES OOK > Hoe ga je om met schermtijd bij je peuter?

Vind ik (niet) leuk’

Wat deel je online van je kinderen en welke afspraken hebben jullie daarover gemaakt?

Leenke: ‘We kiezen ervoor om weinig over onze kinderen op Facebook te zetten en met Instagram zijn we al helemaal niet bezig. We hebben wel WhatsApp-groepjes met de meters en peters, en ook naar de grootouders sturen we geregeld foto’s. Regis komt dan wel eerst kijken hoe hij op de foto staat en dat vind ik leuk.’

Jurgen: ‘We delen ook in gesloten groepen, maar op sociale media ga je geen herkenbare beelden van onze kinderen vinden. We hebben het wel al meegemaakt dat Pim achteraf zei: ‘Ik voelde mij niet fijn op die foto die jullie gedeeld hebben.’ Daarmee gaf hij dus te kennen dat we dat beeld beter niet verspreid hadden.’

Lien: ‘Ik zie sommige ouders veel van hun kinderen delen. Ik heb een Instagramaccount en dan is de verleiding groot om daar eens een gezinsfoto op te plaatsen. Maar het klopt dat onze kinderen nu niet kunnen inschatten of ze het over tien jaar nog leuk vinden dat ik die beelden gedeeld heb …’

LEES OOK > De positieve en negatieve effecten van schermtijd

Webinar Veilig Online: Mijn kind kan al swipen, wat nu?

Sommige tweejarigen swipen alsof ze nooit wat anders gedaan hebben. Andere kinderen kijken amper naar een schermpje. In deze digitale wereld groeien peuters en kleuters op omringd door schermen.

De tv, tablet, laptop, smartphone of spelconsole is voor kinderen een toegangspoort naar een leuke activiteit: tekenfilmpje kijken, spelletje spelen, puzzel maken, online voorlezen, dansen, leren over dieren, videobellen met oma en opa…

Hoe zit dat nu met schermtijd voor de allerkleinsten? Wat doen ze erop? Wat is geschikt voor peuters en kleuters? En waar let jij als ouder best op? Op maandag 26 april 2021 om 20 uur organiseerden wij een gratis webinar rond dit thema. Herbekijken kan via deze link.

Dit artikel verscheen in april 2021 in De Bond, het ledenblad van de Gezinsbond. De Bond kan ook bij jou (gratis!) in de bus vallen. Het enige wat je hoeft te doen, is lid worden. Nieuwtjes en activiteiten van de Gezinsbond meevolgen kan ook via FacebookTwitter en Instagram.

Gepubliceerd op: 31/03/2021, laatste update op: 17/03/2022

Tags: ,