Céline Dept (20) en Michiel Callebaut (24), oftewel Cemi. Enorm bekend bij het jonge volk want razend populair op Instagram, YouTube en TikTok. Ze worden bekeken, gewikt, gewogen en blijven daar vrij rustig bij: ‘Commentaar? Ik lees het en ik lach ermee.’

Bang om op te vallen

Hoe hard waren jullie in je tienerjaren bezig met je uiterlijk?
Céline: In de lagere school besteedde ik daar totaal geen aandacht aan, maar in het middelbaar begon kleding toch wel een rol te spelen. Ik werd me meer bewust van mijn uiterlijk en voelde me er vaak onzeker over.

Uitgelachen worden, dat was mijn grootste angst. Dus bij alles wat ik ’s morgens aantrok, vroeg ik eerst bevestiging aan mijn ouders. Die onzekerheid heb ik eigenlijk nog altijd. Ik check elke keer bij Michiel: ‘Is dit oké?’ En ook al zegt hij ja, dan nog loop ik vaak naar boven om toch iets anders aan te trekken! (lacht)

Michiel: Ik was echt geobsedeerd door voetbal en droeg bijna altijd voetbaltenues. Op heel wat schoolfoto’s van de lagere school zie je mij in een trainingspak staan. Als kind trek je je daar niets van aan, hè.

Bij het begin van eerste jaar secundair droeg ik die tenues nog steeds, maar toen ik merkte dat ik de enige was die er zo bijliep, ben ik gewone kleren beginnen te dragen. Ik wilde me aanpassen aan de omgeving, want opvallen was het laatste wat ik wou.

Nu ja, toen ik eenmaal in het vierde zat, viel ik sowieso op: ik mat toen al een meter negentig. Opgaan in de massa zat er niet echt meer in, iedereen keek naar mij.

Pas op, ik neem niemand iets kwalijk, hoor. Als ik op straat iemand zie die wat uitzonderlijk is, in welk opzicht dan ook, zal ik ook wat langer naar die persoon kijken dan naar een doorsnee mens. Nu heb ik geen last meer van mijn uitzonderlijke lengte, maar als tiener vond ik dat echt niet tof.

LEES OOK > Jitske Van de Veire: ‘Ik heb me jarenlang geschaamd voor mijn lichaam’

Van hobby naar fulltime job

Céline Dept en Michiel Callebaut vormen samen CemiJullie succes op YouTube, Instagram en TikTok is onvoorstelbaar. Hoe is het allemaal begonnen?
Michiel: Eind 2015 startte ik met een YouTubekanaal waarop ik grappige voetbalvideo’s postte. Ik was absoluut niet de beste voetballer, vandaar dat ik besloot dat ik mijn filmpjes maar beter wat humoristisch kon maken. En dat sloeg aan.

Na een jaar of twee wilde ik weleens een filmpje opnemen met een meisje dat ook voetbalde, en via een vriend kwam ik bij Céline terecht.

Céline:
Vanaf het begin was er een geweldige klik tussen ons, het voelde meteen enorm vertrouwd aan. We werden een koppel en zijn dan samen video’s en TikTok-filmpjes beginnen opnemen.

Michiel:
En dat werkte zó goed dat Cemi nu onze job is. We zijn daar fulltime mee bezig.

Hoe ziet een doorsnee dag er bij jullie uit?

Michiel: Al tijdens het ontbijt zijn we aan het brainstormen, daarna is het opnemen, monteren, stories posten op Instagram… we doen alles zelf. Drie keer per week zetten we een filmpje op YouTube, daar kruipt gemiddeld toch twaalf uur werk in.

Per dag maken we dan ook nog twee TikToks en vier keer per week posten we iets op Instagram. Het komt erop aan om voldoende in te spelen op de trends van het moment en op de actualiteit.

Zo hebben we nu drie liedjes gemaakt, parodieën op bekende songs, om jongeren er op te wijzen dat het belangrijk is om zich aan de coronamaatregelen te houden. We zijn ons heel erg bewust van onze voorbeeldfunctie.

Is het ook een stresserende job?

Michiel: Het feit dat we in onze hoedanigheid van Cemi zo vaak moeten posten zorgt voor een constante druk. Wij moeten dagelijks presteren op een manier die niet veel mensen van onze leeftijd kennen. En de opmerkingen die we soms krijgen…

Als Céline een TikTok post die geen vijfhonderdduizend views haalt, krijg we ‘s avonds al berichten van mensen die vragen wat er aan de hand is. Terwijl, hoe raar het ook klinkt, voor ons maken die views echt niet zoveel uit. Wij willen gewoon goeie video’s maken en vertrouwen er dan op dat die wel bekeken zullen worden.

Het laatste wat we gaan doen, is voortdurend zitten checken: ‘Oké, zoveel views binnen vierentwintig uur, zoveel binnen achtenveertig uur…’ Dat hoge aantal volgers zorgt wel voor een raar effect: mensen beginnen je online te volgen omdat ze zien dat je honderdduizend volgers hebt, zonder dat ze weten welke inhoud je aanbiedt. Terwijl iemand met duizend volgers veel betere filmpjes kan hebben.

No picture-perfect

Hoe verklaar je het succes van Cemi?
Céline: Ik denk dat we het voornamelijk aan onze creativiteit te danken hebben. We proberen met Cemi altijd origineel te zijn en zoveel mogelijk variatie in onze filmpjes te stoppen. En zoals al gezegd, posten we ook superveel. Dat is echt iets waarin je consequent moet zijn: als je één keer per week iets online zet, kun je niets opbouwen.

Michiel:
Bij TikTok draait het om trends, daar is het normaal dat iedereen op een bepaald moment hetzelfde dansje doet, maar op de andere kanalen vinden we het belangrijk om uniek te zijn. En helemaal onszelf, geen kopie van anderen.

Celine:
We houden het ook zo naturel mogelijk, we zijn niet bezig met de perfecte locatie en nemen gewoon op zoals het is.

Michiel:
Klopt, wij willen geen picture-perfect.

Céline:
Ik zal natuurlijk weleens checken of mijn haar goed ligt, maar het is niet dat ik gestyled word of zo. Qua kledij zorg ik gewoon voor wat variatie. En ligt er eens wat rommel, dan halen we die niet weg. Ik denk dat mensen onze filmpjes vooral leuk vinden omdat ze zichzelf erin herkennen.

Jaloezie & complimenten

Een neveneffect van populair zijn op sociale media is de negatieve commentaar die je te slikken krijgt. Is dat bij jullie ook het geval?
Céline: Uiteraard. Dat hoort erbij, vrees ik. In het begin had ik het daar moeilijk mee, nu kan ik dat makkelijker van me afzetten. Ik lees het en ik lach ermee. Dat zijn gewoon jaloerse mensen.

Michiel:
En het weegt gelukkig niet op tegen alle leuke en lieve reacties van onze fans. We antwoorden ook zoveel mogelijk op die reacties, want we appreciëren hun steun echt. Op privé-berichtjes via Instagram kunnen we niet ingaan, want dat zijn er massaal veel.

En soms reageren kinderen openlijk iets te enthousiast: ‘Oooh, kunnen jullie alsjeblief eens bij me langskomen? Mijn adres is…’ Zulke dingen moeten we dan wel verwijderen, om hen te beschermen tegen mensen met verkeerde bedoelingen.

Céline:
Het is al gebeurd dat meisjes me laten weten dat ze dankzij mij zijn begonnen met voetbal. Zulke dingen maken me echt blij. Of jongeren die sturen dat ze graag naar onze video’s kijken omdat we altijd zo positief zijn: ‘Door jullie sta ik vrolijker in het leven, dank je wel!’ Een mooier compliment bestaat er niet.

Michiel:
Dat is ook ons grootste doel, hè, wat positiviteit meegeven. De wereld is al donker genoeg, dus laten we met Cemi een steentje bijdragen om hem wat lichter te maken.

Bekend en (te) bemind

Michiel: Het klinkt misschien raar en ongeloofwaardig, maar nee, sinds het succes van Cemi lukt het niet meer om onopgemerkt buiten te komen. Als we buitenkomen, wordt ons voortdurend om een selfie gevraagd. We raken gewoon geen meter vooruit.

Voor ons is die bekendheid en populariteit absoluut niet het opzet geweest, want het heeft meer nadelen dan voordelen. Sinds we bekend zijn, merken we dat veel mensen iets van ons willen. Ze willen met ons praten, onze vriend zijn, vragen om een videoboodschap in te spreken…

Als fans ons aanspreken, zullen we nooit nee zeggen. Kinderen en jongeren zijn oprecht enthousiast en lief. Maar volwassenen denken meteen aan het voordeel dat ze uit ons kunnen halen.

Komen we in een broodjeszaak, een restaurant of een winkel: overal vragen ze of we op Instagram kunnen vermelden dat we in hun zaak geweest zijn. Ik snap dat niet goed.

Bekendheid, ik heb daar zelf nooit iets mee gehad, ook vroeger niet. Maar voor veel mensen is dat echt wel ‘Wauw!’. Nu ja, dankzij die bekendheid hebben we Neymar ontmoet, en als voetbalfans vonden we dat natuurlijk wel fijn. Maar starstruck zijn, dat gevoel ken ik niet.

TikTokTips

Hebben jullie ook tips voor ouders van TikTokfans?
Celine: Als je kinderen een account aanmaken op Instagram of TikTok, zet dat dan alsjeblieft privé. Als ze eenmaal wat ouder zijn, kan het een openbaar account worden, maar kinderen en jonge tieners beseffen nog niet goed dat bepaalde filmpjes ‘fout’ overkomen.

Ze doen bijvoorbeeld een dansje waarbij je hun onderbroek kunt zien en staan er niet bij stil dat je zo’n filmpje beter niet openbaar zet.

Michiel:
Er zitten best wat foute mensen online, dus dit is echt een belangrijke tip. Met een privé-account kan niemand je video’s zien, behalve de mensen die je zelf accepteert. Voor de rest vind ik TikTok wel iets heel positiefs: jongeren zijn ermee in beweging, ze proberen dansjes uit en ze kunnen creatief zijn. Veel leuker dan gewoon te zitten gamen, vind ik.

LEES OOK > Wat elke ouder moet weten over sexting

Een eigen stek

Hoe zien jullie de toekomst van Cemi? Hebben jullie bepaalde dromen à la ‘later als ik groot ben…’?
Michiel: Nee, merci, ik ben al groot genoeg! (lacht) Op professioneel vlak is dat heel moeilijk te zeggen. Onze branche is zo nieuw dat je totaal niet kunt inschatten hoe het gaat evolueren.

Hoelang zullen jongeren Cemi leuk vinden? Hoewel we niet krampachtig bezig zijn met het aantal views dat we halen, moeten we wel blijven scoren met onze video’s om verder te kunnen doen. Maar we gaan uit van onze sterkte en blijven gewoon onszelf.

Céline:
Voor de rest laten we alles op ons afkomen. Op persoonlijk vlak hebben we wél een grote droom: we zijn sinds een paar maanden op zoek naar een eigen plek.

Michiel:
We zien onze fans heel graag, maar ze staan hier bij mijn ouders dagelijks aan de deur. Soms bellen ze zelfs aan als we ‘s avonds in pyjama voor tv zitten…

Celine:
Voor de rest zou ik graag nog eens dag willen gaan shoppen. Gewoon rondlopen in een stad zonder dat iemand met mij op de foto wil.

Foto’s: Kristof Ghyselinck

Volg de Gezinsbond ook op FacebookTwitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 25/08/2020, laatste update op: 13/06/2023

Tags: