Van bij het opstaan tot bij het slapengaan: waar je tiener is, is zijn smartphone ook. Als het niet is om foto's te nemen of te praten, dan eist een notificatie wel de aandacht op. Op zich is dat allemaal niet zo erg, als je maar het gevoel hebt dat het smartphonegebruik van je tiener in evenwicht is. Dat zijn offline leven ook nog iets voorstelt en zijn online leven niet alle energie opzuigt.

Heb je niet het gevoel dat online en offline leven in balans zijn, dan kan je een week lang het smartphonegebruik meten (al dan niet met een app zoals Mobile DNA). Is de balans verstoord, dan is het misschien tijd om de smartphone af en toe weg te leggen. Je tiener heeft een beetje moeite om dat te doen? Geef dan zelf het goede voorbeeld!

Een beetje moeilijk? Het helpt als je weet waarom je het doet. Deze wetenschappelijke argumenten zijn alvast overtuigend:

1) Meer slaap

Wie veel voor een scherm zit, slaapt gemiddeld minder. En dat is niet enkel omdat het online leven zo interessant is. Het beloningssysteem van de hersenen zorgt er ook voor dat we blijven scrollen, ook al vinden we eigenlijk niets leuk. En het blauwe licht dat het scherm uitstraalt, maakt dat we minder goed inslapen én doorslapen.

Reden te meer om een uurtje voor het slapengaan (!) het scherm uit te zetten. Plots een zee van tijd over voor een boek of wat huiswerk…

2) Minder stress

Fear of Missing Out of FOMO bestaat echt. Het is een dele van de reden waarom we steeds opnieuw naar de smartphone grijpen: is er nog iets gebeurd, gezegd, gepost? Je wil het gesprek of een post niet missen. Maar die constante waakzaamheid eist zijn tol: ons stressniveau stijgt, en ons energieniveau daalt. Voor jezelf én je hersenen: leg het ding soms effe weg.

3) Betere herinnering

Door enkel met de een smartphone in de weer te zijn, herinner je je minder van een bezoek of ervaring. Een goede herinnering wordt namelijk gemaakt als we aandacht aan iets besteden. Zonder die aandacht, kunnen de hersenen geen ‘herinneringspad’ maken. Foto’s nemen ‘voor de herinnering’ zorgt er bizar genoeg voor dat we minder opletten, en we er ons dus minder van herinneren.

4) Betere houding

Om naar de smartphone te kijken, kijken we meestal naar beneden. Een slechte houding als ze lang wordt volgehouden, wat tot nek- en schouderklachten kan leiden. Pijn is niet fijn, dus leg dat ding even weg!

5) Minder afleiding

Je smartphone is een bron van afleiding, wat een impact heeft op concentratie en productiviteit. Een van de gouden studie (en doorwerk-)tips is de smartphone ergens leggen waar je hem niet kan zien (of horen) en een tijd flink doorwerken. In de (korte) pauze daarna kan smartphone als ontspanning gebruikt worden.

Trop is te veel en dat geldt natuurlijk ook voor schermpjes. Door de smartphone af en toe weg te leggen, kan je je ook concentreren op je vrienden en familie, een gesprek voeren en… creatieve ideeën krijgen. Balans, daar gaat het over.

>> LEES OOK: 7 gewoonten van elke mediawijze tiener

En voor die ontspanningsmomenten op je smartphone, hebben wij wel wat lekkers voor je in petto.
Blijf op de hoogte van wat de Gezinsbond organiseert, doet en welke standpunten we innemen, door ons te volgens via Facebook of Twitter. Of schrijf je in op onze nieuwsbrief.
Lid worden is ook altijd een goed idee. Dat kan via deze link.
Gepubliceerd op:

Tags: , , , ,