Als we zo verder leven, dan volstaat de Aarde binnenkort niet meer om iedereen te voorzien in voeding. Door duurzame keuzes te maken kunnen we onze ecologische voetafdruk verkleinen. In de reeks ‘Meer dan mijn kassaticket’ willen Rikolto, de Gezinsbond en een pak andere organisaties supermarkten aansporen de duurzame keuzes gemakkelijker te maken.

We doen steeds meer digitaal, ook winkelen. Online shopping apps zorgen ervoor dat we wat extra tijd kunnen winnen in ons druk bestaan. Bovendien bieden ze vaak een mooi overzicht zodat we makkelijk kunnen vergelijken. Maar terugvinden of de verschillende opties ook duurzaam zijn, dat is een pak moeilijker. Nochtans is duurzaam online shoppen ook belangrijk voor veel gezinnen.

Duidelijke duurzame opties

Ook Pauline wil graag gemakkelijk voor duurzame opties kunnen kiezen tijdens het online shoppen. Ze schrijft erover op ‘Meer dan mijn kassaticket‘:

Beste [supermarkt],

Heerlijk vind ik hem, jullie shopping service waarmee ik mijn wekelijkse boodschappen in huis haal zonder zelfs maar een voet in een supermarkt te moeten zetten. Wat ik zo geweldig vind aan online winkelen? Dat het zo overzichtelijk is! In één klik alle opties op een rijtje.

Ik hou van het gemak om via jullie app iets toe te voegen aan het boodschappenlijstje, wanneer ik maar wil. En hoe geweldig is het dat mijn man van eender waar dezelfde lijst aanvult?

Digitaal winkelen zorgt ervoor dat we niet verleid worden door al dat lekkers dat jij in de winkel voor ons uitstalt. Het zorgt ervoor dat ik mijn budget prima onder controle heb en dat ik ‘s avonds – als ik razende honger heb – niet in de kant-en-klaar maaltijden duik, maar met verse producten aan de slag kan. Wij zijn fan!

Alleen, beste supermarkt, ik koop graag duurzaam. Voor onze gezondheid, voor de boeren die het hier moeilijk hebben, om geen onnodige voedselkilometers op te lopen. Maar, net als in de winkel, is het best hard zoeken naar informatie op jullie webshops. Op de ene app vind ik al meer als op de andere, maar overal moet ik graven en klikken. Kan dat niet makkelijker en handiger? Online zijn er zoveel mogelijkheden die je in een fysieke winkelomgeving niet hebt.

Help ons duurzame keuzes maken

Ook de Gezinsbond wil dat gezinnen gemakkelijk duurzame keuzes kunnen maken. Supermarkten kunnen ons daar zeker bij helpen. Daarom zeggen ook wij: Beste supermarkt, help ons duurzame keuzes maken. En zorg dat ook online duidelijk is welke opties duurzaam zijn en welke niet. Alleen zo kunnen we gemakkelijk duurzame keuzes maken.

Hoe heerlijk zou het zijn om meteen te zien of een product goed scoort op vlak van duurzaamheid: een prijs waar de boer mee rond komt, de impact op het milieu of op mijn gezondheid,… Hoe handig zou het zijn als ik daar net zo makkelijk op kan sorteren als op prijs?

Moedig mij online aan om ‘juist’ te kiezen, zonder dat ik me suf moet klikken en peinzen. Vaak kies ik alleen producten waarvan ik redelijk zeker ben die wel duurzaam zullen zijn (bio, fairtrade). Maar als ik buiten de labels wil gaan en bijvoorbeeld zoek naar afkomst, zit ik al snel langer op de app dan wanneer ik effectief naar de winkel zou gaan. En dan is er nog alle informatie die ik hoe dan ook niet vind… Komen de groenten en fruit die ik bij jou bestel al uit volle grond? Komen ze per boot of per vliegtuig? Hoe zit het met de prijs die de producent krijgt?

Ik zou bijvoorbeeld zo graag eens zoete aardappelen bestellen, want naar het schijnt kweken ze die nu ook in België. Alleen zie ik niet meteen of jij Belgische zoete aardappelen hebt? En dus koop ik ze niet online. Ook geen paksoi, geen lente-ui, geen druiven. Ik stel mijn goestingskes uit tot ik dan toch ‘eens in een ‘echte’ winkel sta en op de etiketten kan kijken.

Beste [supermarkt],

jij helpt me al om als drukbezette vrouw superefficiënt boodschappen te doen binnen mijn beperkte tijd. Kan je me nu ook helpen om superefficiënt te helpen bij mijn duurzame keuzes?

Hoe kan je supermarkt je nog helpen duurzame keuzes te maken? Lees het hier!

Ben jij ook meer dan je kassaticket? Deel het artikel dan zeker op sociale media of teken de petitie hier!

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg ons zeker op Facebook.

Meer info

De [Beste supermarkt]-reeks is een samenwerking van Maison Slash met Rikolto (Vredeseilanden), en verschillende andere partners zoals Gezinsbond, Fairtrade België, KVLV, Femma en Test Aankoop. Samen bundelen we onze stemmen richting supermarkten en retailers. In de loop van 2018 zullen daartoe nog verschillende ‘brieven aan supermarkten’ met belangrijke vragen worden gelanceerd.

Gepubliceerd op: 14/06/2018, laatste update op: 15/06/2018

Tags: , , ,