Ik kocht een konijntje voor de kinderen, maar het diertje at niet. Twee dagen later zijn we ermee naar de dierenarts geweest en het bleek besmet met een dodelijk virus. We moesten het laten inslapen. De verkoper wil alleen de aankoopprijs terugbetalen, de kosten van de dierenarts weigert hij te betalen, we hadden het dier maar moeten laten sterven. Wat zijn mijn rechten?

logo consumentenadviesEen dier wordt door het burgerlijk wetboek als roerend goed beschouwd, zoals bijvoorbeeld een wasmachine. Dat betekent dat de wettelijke garantie van twee jaar voor consumptiegoederen ook op de aankoop van een konijntje van toepassing is.

De professionele verkoper is namelijk verplicht om de klant een ‘goed’ af te leveren dat ‘conform’ is. Dat betekent dat het in overeenstemming moet zijn met het contract. Dat ‘goed’ kan ook een levend wezen zijn.

Garantieperiode

In de twee jaar garantie onderscheiden we twee periodes.

  • Als een dier binnen de zes maanden na aankoop overlijdt – de twee dagen van het konijntje vallen daar dus zeker onder – bestaat er een wettelijk vermoeden dat de ziekte er al was bij de levering.
  • Als de ziekte pas later wordt vastgesteld, is de bewijslast omgekeerd. Het is dan aan de consument om aan te tonen dat het ‘gebrek’ er al was op het moment van de aankoop. Als het konijntje na zes maanden bijvoorbeeld een verkoudheid krijgt, gaat het om een ziekte die niet bij de aankoop aanwezig was. In dat geval kan de koper geen schadevergoeding eisen van de verkoper. Voor bijvoorbeeld een overlijden door een aangeboren hartafwijking kan dat wel, maar dan moet de koper kunnen bewijzen dat het een aangeboren afwijking is.

Gekocht konijntje sterft

Bij het konijntje uit de vraag hierboven kan de koper ook niet verweten worden dat die eerst een dierenarts heeft geconsulteerd en de nodige medische zorgen liet toedienen. De koper heeft dan ook recht op de kosteloze vervanging van het dier én op een terugbetaling van de gemaakte dierenartskosten. De koper vraagt het best een medisch attest van de dierenarts om de eis te staven.

Meer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (17 januari 2018). Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.88.66). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.

Wil je ook lid worden van de Gezinsbond? Dat kan!
Blijf ook op de hoogte van onze laatste nieuwtjes via:
*Facebook 
*Twitter
Gepubliceerd op: 22/01/2018

Tags: ,