Op het online platform AliExpress koopt Aline voor haar zoon een voetbaluitrusting en een paar schoenen van het merk Adidas. Enkele dagen na haar bestelling krijgt ze een brief van de douane dat het hier over namaakproducten gaat. De kleren en schoenen worden in beslag genomen en de douane vernietigt deze. Aline krijgt hiervoor een gepeperde rekening van 500 euro. Mag dat zomaar?

logo consumentenadviesAls aangekochte producten, zoals schoenen, namaak blijken te zijn, mag de douane deze spullen in beslag nemen én vernietigen. Toch hoef je als gedupeerde klant niet altijd de rekening te betalen.

Kosten bij vernietiging van namaakproducten

Als de douane de online aankoop van Aline vernietigt, zijn de kosten voor het bedrijf dat wettelijk gezien de ‘merkhouder’ is. Maar op zijn beurt kan de merkhouder de factuur doorrekenen aan de klant, met daarbovenop eventueel nog een schadevergoeding.

Aline krijgt een brief van de organisatie Abac-Baan met de vraag een schadevergoeding van 500 euro te betalen. Deze vzw – die zelf niet onbesproken is – werd destijds opgericht door houders van bekende merken die het slachtoffer van namaak waren.

Niet betalen

Als Aline er daarentegen in slaagt om aan te tonen dat ze te goeder trouw gekocht heeft (de website vermeldt bijvoorbeeld geen merk, de prijs is geloofwaardig…), hoeft ze de kosten voor vernietiging niet te betalen. In ons land riskeer je bij namaakaankopen geen straf, elders in Europa kan dat wel het geval zijn.

Ter goeder trouw

Onze dienst Consumentenklachten adviseert haar te laten weten dat ze de aankoop wel degelijk te goeder trouw heeft gedaan: op zijn site vermeldt AliExpress nadrukkelijk dat de schoenen authentiek zijn. Aline heeft ongeveer 45 euro betaald voor één paar merkschoenen, wat een aanvaardbare prijs lijkt. Daarvoor kun je immers ook bij bepaalde reclameacties Adidasschoenen kopen.

Ze is dus niet van plan de overdreven schadevergoeding te betalen en ze meldt ook aan Abac-Baan dat ze bij het Europees Centrum voor de Consument een klacht zal indienen.

Voor meer informatie over reageren bij online namaak: www.eccbelgië.be.

cover de bond oktober 2018 drempelsMeer vragen?

Deze consumentenvraag kwam aan bod in de Vraag & Antwoord-rubriek van De Bond (oktober 2018).
De Bond is het magazine voor leden van de Gezinsbond. Zij kunnen gratis beroep doen op advies van de Gezinsbond en genieten van tal van voordelen. Nog geen lid? Dat kan snel geregeld worden!
Heb je nog vragen of wil je een specifiek geval voorleggen? Contacteer de dienst consumentenzaken van de Gezinsbond, via mail (consumentenklachten@gezinsbond.be) of via telefoon (02-507.89.64). Deze dienst is gratis voor leden van de Gezinsbond.
Op de hoogte blijven van onze laatste tips en al ons advies? Je kan de Gezinsbond volgen op allerlei manier:
Facebook
Twitter
Instagram
LinkedIn

 

 

Laatst bewerkt op: 02/05/2019

Tags: ,