Het is geen geheim dat het voor de meesten onder ons moeilijk is van het kleine schermpje te blijven. Ook (of misschien zeker) als jonge ouder: 5 minuten mentale ontspanning op Instagram of YouTube als de kinderen je horendol maken met hun geruzie, zeven verhalen door elkaar of gewoon, omdat je moe bent.

Kop Op heeft een uitdaging voor jou: stuur je smartphone op vakantie. Waarom je dat zou doen? Omdat je alleen zo je brein, en dus jezelf, écht vakantie gunt. We hebben het mentale nietsdoen nodig om tot rust te komen, om informatie op te slaan, om ideeën te krijgen.

6 tips om bewust een tijdje offline te zijn tijdens de vakantie

1. Samen buitenspel

Maak samen met je partner en kinderen (!) afspraken over smartphonevrije momenten. Dit hoeft zich niet te beperken tot vakantie, maar het is wel ideaal om er dan mee te beginnen. Wanneer je deze momenten op regelmatige basis herhaalt (bijvoorbeeld zondagochtend), worden ze sneller ‘traditie’. Zet de smartphones op stil (niet vibreren!), en steek ze in een doos. Want ze alleen maar zién, leidt je aandacht al af (en doet de goesting om ‘eens rap te kijken’ toenemen).
Wat gedaan met de tijd die vrijkomt? Iets met het gezin of iets dat je zelf leuk vindt.

Tip: Zet de schermvrije tijd automatisch in je agenda, via ‘apparaatvrije tijd’ in schermtijd (voor iPhones met iOS 12), via ‘digitaal welzijn’ (voor Android Pie) of gebruik apps zoals Grow a Tree.

2. Op pad zonder

Kies vaste momenten waarop je je telefoon niet mag gebruiken: tijdens het eten, op de wc, in de keuken. Of laat je smartphone thuis wanneer je boodschappen doet, gaat lunchen, met de hond gaat wandelen of gaat joggen. ‘Ja maar ja, ik heb net dan mijn virtueel boodschappenlijstje, bank-app, gps of Spotify nodig?’ Je kan de smartphone ook gewoonweg thuis in je handtas of rugzak (op stil) laten zitten. Ervaar de vrijheid!

3. Smartphone-BOB

Ga je op stap? Kies dan een smartphone-BOB! Enkel de BOB neemt zijn smartphone mee. Gebruik het BOB-nummer voor noodgevallen, laat de andere toestellen thuis of in je hotel.

Tip: vertel dit ook aan de babysit. En je moeder.

4. Verborgen verleider

Observeer hoe je direct naar je telefoon grijpt als je je een paar seconden verveelt. Het gebeurt haast automatisch. Wees sterk en probeer die verleiding eens te weerstaan. Zodra je merkt dat je iets wil checken, tel je rustig tot vijf en vraag je ‘waarom?’. Probeer jezelf af te leiden, of toe te staan te vervelen. En wees lief voor jezelf als het toch niet lukt.

Tip: Kijk tijdens ‘dode momenten’ (als je ergens wacht, in de file, in de trein, aan het rode licht, aan de schoolpoort, op toilet, …) gewoon een beetje rond en gun je brein zo een beetje rust.

5. Van FOMO van JOMO

Last van FOMO (Fear Of Missing Out)? Je vakantie is een ideaal moment om je smartphone zoveel mogelijk met rust te laten. Probeer eens JOMO: the Joy Of Missing Out. Bij een concert of feestje waar je niet bij was, voel je misschien een steek van jaloezie of spijt. Maar daartegenover staan ook deprimerende berichten, venijnige opmerkingen en lastige vragen (‘en en, hoe is het op vakantie?’) – en dan kan smartphonestilte echt heerlijk zijn!

6. Afspraken maken

Het is niet voor iedereen mogelijk, maar probeer waar het kan werkmails te negeren. Maak afspraken met je collega’s en je baas over je bereikbaarheid, dan verwachten die al geen mails terug (en hoef jij je niet verplicht te voelen deze te checken). Stel zeker een out of office in! Zie je toch een mail met een opdracht, vraag je dan af of het niet kan wachten.

Gemakkelijk is het zeker niet: we zijn met zijn allen een tikje verslaafd. Je smartphone kan ook zoveel tegelijk: betalen, de weg wijzen, je boek tonen of een video ontdekken met een recept voor een heerlijk fris zomerslaatje. Afkicken vraagt dus wel wat moeite, al is dat voor je brein echt de moeite.

En, wat denk je, uitdaging aangenomen?

Nog niet overtuigd?

>> Er zijn ook wetenschappelijke redenen om je smartphone af en toe weg te leggen

>> Ontdek de 6 voordelen aan je smartphone dumpen voor een dag

De Gezinsbond steunt de campagne Kop Op omdat we merken dat mama’s en papa’s zoeken naar een digitale balans. Dat je als gebruiker van een smartphone leert hoeveel tijd het allemaal kost én hoe je kan bijsturen, is voor ons belangrijk. Zo kunnen ouders immers het goede voorbeeld geven aan hun kinderen.

De Gezinsbond is er voor alle gezinnen, altijd. Elke dag werken we aan activiteiten, voordelen en politieke beslissingen ten voordele van gezinnen. Word jij ook lid van onze organisatie? Klik hier. Of volg ons via Facebook, Twitter of Instagram.

Tags: , , , ,