Nicole Vermeulen is vrijwilliger bij de Gezinsbond in Edegem. Ze is er verantwoordelijk voor de kortingkaarten en het verkoop­punt voor lijnkaarten, bioscooptickets en de NMBS­-passen. Als administratieve duizendpoot nam ze er enkele jaren geleden ook de ledenadministratie bij.

Nicole vertelt graag hoe dat allemaal gekomen is. Wat blijkt: het zijn de mensen die het hem doen. Altijd opnieuw.

LEES OOK > Nadine en Lea aan het woord: 2 getuigenissen van sandwichers

Via de babysit

‘Van thuis uit had ik geen voeling met de Gezinsbond’, steekt Nicole van wal. ‘Ik ben enig kind, en mijn ouders waren geen lid van de Bond der Kroostrijke Gezinnen.

Dat veranderde in de jaren tachtig. Als jong gezin met twee kinderen hadden we regelmatig nood aan een babysit. Zo kwam de kinderoppasdienst in ons leven. De dienst draaide toen erg goed dankzij een enthousiaste vrijwilliger bij de Gezinsbond. Die overhaalde me om toe te treden tot het bestuur van de afdeling.’

Echt iets voor mij

‘Het is een heel fijne groep mensen, en iedereen krijgt de kans om zijn talenten in te zetten waar ook zijn interesses liggen. Jarenlang heb ik zo activiteiten mogen en kunnen organiseren.

Leontien, onze verantwoordelijke kortingkaarten, wilde in 2000 de fakkel doorgeven. Veel contact met mensen en administratie? Dat was echt iets voor mij: voortaan deed ik de kortingskaarten voor afdeling Edegem.’

LEES OOK > Vrijwilliger Peter Cochuyt is spaarafgevaardigde in Meulebeke: ‘Leg overal je lidkaart op de toonbank’

Groene kaarten en zere kneukels

‘Door de jaren heen is de werkwijze erg veel veranderd. Vroeger moesten de kinderkaarten elk jaar opnieuw aangevraagd worden. De jaren dat ook de vijfjaarlijkse ouderkaarten vernieuwd moesten worden, waren extra druk.

‘Een kerstkaartje, bedankbriefje of lief mailtje voor de goede service, dat doet deugd. Daar doen we het toch allemaal voor?!’ – Nicole

Vele avonden heb ik uren aan een stuk de groene kaarten ingevuld – tot mijn kneukels er pijn van deden! Gelukkig is dat schrijfwerk grotendeels weggevallen door de opkomst van de computer.’

Contact om te koesteren

‘Vroeger had ik van oktober tot en met januari wekelijks een vaste namiddag en avond waarop ik de mensen bij ons thuis ontving. Nu het aantal aanvragen gedaald is, heb ik geen vaste tijden meer.

Ik maak samen met gezinnen die een vraag hebben een afspraak om langs te komen. Die contactmomenten koester ik: een heerlijk komen en gaan van mensen.

Dit jaar heb ik het over een andere boeg moeten gooien. Als 65-plusser moet ik toch voorzichtig zijn, dus ik vermijd persoonlijke contacten.’

LEES OOK > Met pensioen? Denk aan een goede voorbereiding!

Kerstkaartjes

‘Uiteraard kunnen de mensen die niet met een pc overweg kunnen, nog steeds bij ons thuis terecht – weliswaar met strikte coronaregels. Alle anderen vraag ik om de nodige documenten per mail door te sturen en de kosten over te schrijven op de bankrekening van de afdeling.

Dat loopt erg vlot: ik merk dat de jonge gezinnen zelfs liever werken op deze manier. De nieuwe kaarten worden nog steeds in hun brievenbus gedropt! Hoewel ik de contacten erg mis, speel ik nu toch liever op veilig.

Als vrijwilliger bij de Gezinsbond heb ik door de kortingskaarten heel veel inwoners van Edegem leren kennen in de loop der jaren. Regelmatig krijg ik kerstkaartjes, bedankbriefjes of een lief mailtje voor de goede service. En eerlijk: dat doet deugd. Daar doen we het toch allemaal voor?!’

Meer info over onze kortingskaarten vind je op onze webpagina Ledenvoordelen.

Dit portret verscheen eerder in BraVo!, Brieven aan vrijwilligers van de Gezinsbond. Volg de Gezinsbond ook op Facebook, Twitter en Instagram om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en activiteiten. Lid worden van de Gezinsbond kan hier.

Gepubliceerd op: 05/03/2021

Tags: ,