Wat er gebeurt voor het kind gaat slapen, bepaalt mee of ze snel in slaap vallen en/of goed slapen. Deze vijf dingen doe je beter niet:

  1. Nog vijf minuutjes op de tablet

    Het is verleidelijk om aan toe te geven: dan zijn ze rustig en dat is ideaal om te gaan slapen, toch? Maar tablets, net als smartphones, laptops en computers stralen een blauwwit licht uit dat ons wakker houdt. Dat maakt het moeilijker om vermoeidheid te voelen… en om de tablet weg te leggen (of te stoppen met gamen voor de computer).  Daarom wordt aangeraden om minstens een half uur voor bedtijd (liefst een uur) geen spelletjes op tablet, smartphone of computer te spelen.

  2. Kietelspelletjes

    Bedtijd is ook mama- en papa-tijd. Het kind geniet van de exclusieve aandacht – en mama’s en papa’s evenzeer. Soms is het moeilijk om dat in de hand te houden en worden spelletjes gestart die het kind veel te veel opwinden om daarna rustig te kunnen slapen. Kietelspelletjes zijn daar maar één voorbeeld van, ook kussengevechten, turnoefeningen en dansjes zijn veel te actief. Beloof het op een ander moment en hou je daar ook aan, zelfs al is het kind het vergeten!

  3. Ze ‘wakker houden’ in de hoop dat ze ‘s ochtends later slapen

    Als er tijd overgaat, kan je geleidelijk proberen om het slaapuur te verlaten om (een beetje) later te kunnen opstaan. Maar dit werkt niet op ‘dagbasis’. De kans is groter dat je twee of drie dagen later met een te vermoeid kind te maken hebt, dan dat je onmiddellijk de volgende ochtend langer kan slapen.

  4. Een eng verhaal lezen

    De kinderen vragen er soms zelf om en griezelen is ook wel heel leuk. De grens aftasten tussen wat je aankan en wat niet, spanning (en opluchting) voelen. De emoties zijn ons niet vreemd. Maar zo vlak voor het slapengaan, met donker en schaduwen aanwezig, is er niet veel nodig voor de fantasie van het kind op hol slaat. Idem voor films of series.

  5. Roken

    Roken in de kamer bij kinderen wordt afgeraden, roken binnenshuis in het algemeen eigenlijk. Niet enkel omdat passief meeroken ook lichamelijke gevolgen heeft, maar omdat het de slaapkwaliteit beïnvloedt.

 

Lees ook:

*Genoeg slapen: de basisregels

*Bedtijd afdwingen helpt om voldoende te slapen (behalve in het weekend)

*Hoe weet ik of mijn kind genoeg slaapt?

Tags: , , ,