Bij pesten gaat er veel aandacht naar de slachtoffers maar er is natuurlijk ook altijd een dader of een groep daders.

Dat hun kind zelf pestgedrag stelt, is iets wat ouders nog minder vaak zien aankomen dan dat hun kind gepest wordt. Gevoelens van ongeloof, schuld, schaamte maar ook boosheid lopen door elkaar. Hadden ze iets kunnen merken?

Er zijn inderdaad signalen die bij een ‘pester’ kunnen horen. Natuurlijk is niet elk kind met deze karakteristieken een pester, en niet elk kind dat pestgedrag stelt, vertoont deze signalen.

Karakteristieken die wijzen dat je kind anderen pest:

  • weigeren om met bepaalde mensen samen te werken
  • zich afzetten tegen de groep
  • de baas spelen/zijn, de leider van een groep
  • een talent om zwakke plekken aan te voelen
  • moeilijk inleven in anderen
  • regels en grenzen worden niet of moeilijk aanvaard
  • vaker impulsief en agressief reageren
  • signalen van een dubbelleven: in de buurt van een leerkracht is er niets aan de hand, op onbewaakte momenten misdraagt het kind zich

Pesten als deel van het geheel

Pestgedrag staat meestal niet op zichzelf. Hoe de groep, de school en de leerkrachten reageren, speelt een rol in het ontwikkelen (of niet) van pesterijen. Omstaanders spelen hierbij een grote rol: assistenten, aanmoedigers en verdedigers kunnen het gedrag versterken of net afremmen.

Dat bleek ook uit Nederlands onderzoek. Waar er gewerkt werd aan ‘moreel gedrag’ in de klas, werd er minder gepest. Vooral ‘mildheid’ speelt een rol. Lees meer in ‘Minder pesten door het gedrag van kinderen te veranderen’.

Daarom vragen wij als Gezinsbond ook dat er dringend werk wordt gemaakt van een centraal meldpunt én een kenniscentrum over pesten. Dat centrum kan scholen bijstaan bij het ontwikkelen van een antipestbeleid. Iets waar volgens expert Gie Deboutte echt niet mee moet gewacht worden. “Dat scholen een brandtrap hebben, vinden we doodnormaal maar dat ze geen pestactieplan hebben, daar kraait geen haan naar”, klinkt het.

Lees het volledige standpunt over pesten op deze pagina.

Gepubliceerd op:

Tags: , , ,